Poznavaya Belyy Svet (1979)

Alternatieve titel: Getting to Know the Big Wide World

Sovjet-Unie

geregisseerd door Kira Muratova
met Nina Ruslanova, Sergei Popov en Aleksei Zharkov

Op de bouwplaats van een nieuwe tractorfabriek ontstaat een driehoeksverhouding tussen de stukadoor Liuba en twee chauffeurs, Michail en Nicolai. Ondertussen moet Liuba ook nog een speech uit haar hoofd leren voor een bijeenkomst van de communistische jongerenorganisatie. Michail brengt haar uiteindelijk naar de bijeenkomst. Onderweg vergeet ze haar speech, maar leert ze wat geluk is.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Liefde op de bouwplaats. Eerste Muratova in kleur en de eerste na een moeilijke periode. Misschien dat ze daarom nadrukkelijk voor arbeiders als hoofdpersonages koos. Ze hadden dan wellicht niet helemaal door dat in de film dat ook voorgesteld wordt als een oneindige sleur waaruit passie een uitvlucht kan zijn . Die bouwplaats vormt een mooie en voor dit soort verhalen een originele achtergrond. Met de vrachtwagens, het cement en de modder. Verder een gevoelsfilm, het meest van alle Muratova's die ik zag. Ik lees trouwens overal dat ze dit zelf haar mooiste vind en dat verrast me wel.

avatar van McSavah
Spot de cameraman!