La Noche Oscura (1989)

1 stem

Spanje / Frankrijk

geregisseerd door Carlos Saura
met Juan Diego, Fernando Guillén en Manuel de Blas

In de verschrikkelijke winter van 1577 brengen de Karmelieten San Juan de la Cruz halfnaakt op de rug van een muilezel naar Toledo. Hun doel is hem daar voor een kerkelijk tribunaal te slepen. Immers, in de tijd van scheuringen en inquisitie grensde het kiezen voor een leven als een arme, ongeschoeide kloosterling in vertrouwelijke dialoog met God aan ketterij, zo niet erger.

Goede toevoeging . Werd genomineerd voor een gouden beer in Berlijn.
Melancholici vertellen me dat Juan de la cruz de volmaakte uitdrukking heeft gegeven aan hun melancholie en hunkering naar het Hogere, de Moederkerk vertelt me dat de man werd geinspireerd door de Heilige Geest. Die laatste mag ik niet tegenspreken, die eerste wil ik wel tegenspreken en ze vertellen dat ze beter kommen soep kunnen uitdelen aan paupers dan zich bezig te houden met dit soort mystiek gezwam dat hun melancholie slechts zou verergeren. Omdat ik echter weet dat melancholici geneigd zijn de best bedoelde adviezen te beschouwen als persoonlijke aanvallen, hou ik mijn mond verder ...
Goed, de film: episode uit het leven van de heilige, toen nog verdacht van ketterij echter evenals zijn broeders en zusters van de ongeschoeide karmelieten, en in het cachot gesmeten in een klooster in Toledo. Je zou er melancholisch van worden, maar zoals iedereen weet zag de goede man uiteindelijk het licht.
Wij als kijkers zien vrij weinig licht in een film als gebruikelijk gefotografeerd door Escamilla die weinig verrassend zijn best doet om de 17-e eeuwse grootmeester te evoceren, wat ook geldt voor Diego die meent dat hij continu een extatisch smoel moet trekken zoals op de religieuze schilderijen van die tijd gebruikelijk was. Af en toe horen we hem wat prevelen uit de gekende texten van Juan, waarbij dient te worden opgemerkt dat volgens Saura de film over Juan de poeet zou gaan en niet over de gelovige, wat dus wel meevalt. Even los van het feit dat die 2 zaken hier toch moeilijk te scheiden zijn, lijkt me.
En Delpy ? Was schijnbaar een ketterse die ooit onvriendelijk werd bevraagd door Juan, en van wie we niet meteen weten of ze Satan dan wel de Heilige Moeder Gods in vermomming is..
De muziek werd vooral geleverd door JS Bach.
Werd opgenomen in Toledo, maar de kloosterinterieurs zijn die van een abdij in Aragon.