Gaston's War (1997)

Belgiƫ / Nederland / Spanje / Denemarken
Drama / Oorlog

geregisseerd door Robbe De Hert
met Werner De Smedt, Mapi Galán en Sylvia Kristel

In de zomer van 1942 smokkelt Gaston Vandermeerssche (Werner De Smedt), een jonge Vlaamse verzetsheld, twee Engelse gevechtspiloten naar de Spaanse kust. Hij wordt hierbij geholpen door zijn vriendin en bondgenote Véronique Sanchez (Mapi Galan). Maar de vluchtroute dwars door bezet Frankrijk en de onherbergzame Pyreneeën, is uiterst gevaarlijk geworden. Na het verlies van z'n dekmantel is de grond onder zijn voeten te heet geworden en daarom wil Gaston graag naar Londen. De Engelse coördinatiediensten van The Allied Special Operations hebben echter andere plannen met onze jonge held. Zij willen de Nazi's doen geloven dat de geallieerden een landing aan het voorbereiden zijn in de Lage Landen.

16 BERICHTEN 5 MENINGEN
avatar van mdj
Vrij doorsnee oorlogsfilm spelend in WOII. Aardig om te zien, maar niet bijster origineel. Grappig is dat Gert-Jan Dröge nog een kleine rol als verzetsheld hierin heeft! Vraag blijft wel of het spel dat in deze film gespeeld wordt, gerechtvaardigd kan worden of toch moreel verwerpelijk is en die vraag is wel interessant.

Tijdens het bekijken van deze film valt je pas op met wat voor vakmanschap Soldaat van Oranje wel niet gemaakt is. Niet dat ik een tweede Soldaat van Oranje verwacht had,...absoluut niet, maar Gaston's War is een warrige film waarin maar liefst 5 verschillende talen worden gesproken, te veel verhaallijnen door elkaar lopen en een te groot aantal nutteloze scenes in zitten. Uit de decors valt vaak ook niet af te leiden dat het verhaal zich in WO II afspeelt, afgezien van de levensgrote vlaggen dan. De bijrollen zijn slecht bezet en er wordt soms onnatuurlijk geacteerd. Karakters worden absoluut niet uitgediept waardoor je je soms afvraagd: Waarom? Interessant uitgangspunt dat in mijn ogen totaal mislukt is. 1.5* uit historisch oogpunt.

Quido schreef:

Ik heb de film niet gezien maar ik vind het meestal positief als mensen hun eigen taal spreken. Niks zo irritant als bv. Duitsers die engels met een duits accent spreken.

Ben ik met je eens. Hoort ook zo. Maar als de hoofdpersoon de ene keer Frans tegen een meneer praat en dan weer Nederlands (tegen dezelfde) raak je in de war.

Ja wij Belgen zijn veeltalige mensen he

Vi nederlender også

avatar van speedy23
Gaston's War vertelt het oorlogsdrama van één bepaalde man, geplaatst in de algemene sociaal-historische context. Een kolfje naar de hand van regisseur Robbe De Hert, die hiervan zijn specialiteit maakte - hij deed het al eerder met de films De Witte, Blueberry Hill en Brylcream Boulevard. Ex-Wittekerke-acteur Werner De Smedt maakte zijn filmdebuut in deze Vlaamse oorlogsprent die opgenomen werd in België, Londen, Parijs, Barcelona en in de Pyreneeën. Rond de verfilming van Gaston's War is destijds een flinke hetze ontstaan. De échte Gaston Vandermeersche, op dat ogenblik nog in leven en woonachtig in Amerika, distantieerde zich van de film en dreigde ermee hem te laten verbieden. Eerst had hij meegewerkt aan het scenario, op basis van het boek van de Amerikaanse journalist Allen Mayer, maar toen regisseur Robbe De Hert enkele wijzigingen aanbracht, op basis van research door de Vlaamse historica Hilde Eynikel, kon hij zich niet meer verzoenen met de uiteindelijke versie. Hij bracht de zaak voor de rechtbank, maar kreeg geen gelijk. Dat zorgde wel voor een extra dosis publiciteit voor deze prent die in mei '97 bij ons in de bioscopen kwam...

avatar van Quentin
Goedkope Belgische "Soldaat van Oranje" wordt nergens spannend of interessant, dit komt vooral door het gebrek aan budget met een armzalige productie als gevolg en een middelmatige cast met een slechte hoofdrolspeler. 2 kleine *

avatar van Jan met de pet
Zeer slechte film, heb heel wat betere belgische films gezien zoals Zaak Alzheimer- De Indringer.........
Nee dit was echt niks..... 2,0

robertus65
Matige film, boeide nauwelijks. Mist vaart, spanning emotie. Tegenvaller dus. Wel enkele opvallende bijrollen.

Voor een belgische film niet zoo slecht.

Altijd al een goede Belgische film gevonden deze oorlogsfilm van Robbe De Hert.
Met een prima internationale cast, een een voortreffelijke hoofdrol voor Werner De Smedt.
Eén minpuntje aan de film is dat de Nederlandstalige dialogen amper verstaanbaar zijn, maar gelukkig zijn Nederlandse dialogen in de minderheid, meestal is het Engels, Frans en Duits dat er wordt gesproken, wat dan weer een groot pluspunt is dat iedereen nationaliteit zijn eigen taal spreekt.
Een van de betere Belgische filmen, al is het meer een internationale productie, regie en hoofdrol evenals een groot deel van de cast zijn Belgisch.

avatar van A.L.I.E.N
Robbe De Hert was altijd al een van mijn favoriete regisseurs. Films als: "De Witte van Zichem", "Bleuberry Hill", "Brylcream Boulevard", "Lijmen/Het Been" en deze "Gaston's War", wisten mij zeker te boeien! En over die laatste wil ik het even hebben. "Gaston's War" is een goeie, maar helaas een van de weinige oorlogsfilms die België rijk is (alhoewel dit klein landje toch wel een rijke oorlogsgeschiedenis heeft!). Werner De Smedt, welke niet echt mijn favoriete acteur is, deed het toch zeer goed! Zoals hierboven werd gezegd: het is goed dat iedereen zijn eigen taal spreekt, De Duitsers Duits, de Engelsen Engels, de Vlamingen/Nederlanders Nederlands etc... etc...

Door auteursrechtelijke (de echte Gaston Vandermeerssche was naar het schijnt niet echt tevreden met deze film) en Budgettaire problemen kwam het verhaal jammer genoeg niet helemaal tot zijn recht! De actiescenes beperken zich slechts tot "echte" Archief en Nieuwsbeelden en hier en daar enkele kanon en geweerschoten op de achtergrond. Heb deze film trouwens (zeer toevallig!) voor het eerst gezien op 1 November 2010, de dag dat de echte Vandermeerssche overleden is in Amerika.

Een goede film van De Hert, maar zijn beste film vind ik nog altijd "Lijmen/Het Been".

Toch ook de eerste film waarin Olivia Williams mee speelt (later in the Ghostwriter van Polanski).
Niet alleen middelmaat troef in deze film dus.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Robbe De Hert is vooral goed in Vlaamse dorpsfilms als De Witte, Zware Jongens en Blueberry Hill. In de goeie zin van het woord dan. Hij bezorgt een soort herkenbaarheid voor de nostalgische Vlaamse filmkijkers. Maar als hij in deze Gaston's War de internationale toer wil opgaan, slaat hij de bal mis. Daarvoor heeft hij bovendien ook het budget en de middelen niet voor. Je merkt het ook aan de cast met weliswaar bekende, maar niet zo'n sterke namen. Werner De Smedt kan geen film dragen en mist de nodige charisma.

Oorlogsfilms zijn er met hopen wat gelukkig het onderwerp levendig houdt. Maar dat wil ook zeggen dat deze film ook in competitie gaat met grotere kleppers en Gaston's War met andere woorden in de schaduw verdwijnt. Ik mis het heldhaftige, de sfeer, de armoede, ... Die wissel van talen maakt het dan wel geloofwaardig, je weet nooit waar je zit en het mist daardoor ironisch genoeg weer die geloofwaardigheid. Iedereen spreekt hier minstens 2 of meerdere talen. Het verhaal loopt ook niet lekker met een script dat vooral clichés bovenhaalt.

Geen sterke film dus, al vervalt het vooral in saaiheid dan dat hij echt slecht wordt. Niet bepaald een aanrader.