Shen Jing Dao Yu Fei Tian Mao (1993)

Alternatieve titel: Flying Dagger

Hongkong
Fantasy / Komedie

geregisseerd door Yen-ping Chu
met Maggie Cheung, Tony Leung Ka Fai en Jacky Cheung

De Hon-broers en de Fung-zusters zijn rivaliserende premiejagers, die al sinds jaar en dag een vete hebben, maar die elkaar eigenlijk leuker vinden dan ze zouden toegeven. Keizer Tsao huurt op een dag de Hon-broers in om de bandiet Negenstaart Vos te vangen, die zijn huishouden zou hebben beroofd en zijn dochter en 42 dienaars zou hebben vermoord. Ze gaan op weg en moeten samen met de Fung-zusters proberen Negenstaart Vos te vangen, waarvan het de vraag is of deze wel schuldige is aan de misdaad die hij zou hebben gepleegd.

Gezellige chaos.

Altijd fijn, dit soort onzin. Een wanordelijke mix van horror, martial arts en humor, die voorbij snelt met een onnavolgbare vaart. Er is weinig tijd voor introducties of een zinvol achtergrondverhaaltje, zelfs binnen scenes gaat het er overdreven snel aan toe. Bij momenten hyperactief knip en plakwerk, waardoor de 90 minuten lijken uit te puilen.

Typische HK humor, het werkt hier best goed. Ook het early '90 stijltje weet ik altijd goed te pruimen. Veel blauwe nachten en een overdaad aan rookmachines zorgen voor een zeer sfeervolle setting.

Je moet van de drukte houden en het verhaal kunnen loslaten, als dat lukt valt er genoeg te genieten in dit gestoord filmpje. Typisch HK werk dat maar met weinig anders te vergelijken valt, maar 't is zeker niet voor iedereen.