Amish: A Secret Life (2012)

Verenigd Koninkrijk
Documentaire

geregisseerd door Lynn Alleway
met Lindsay Duncan, David Lapp en Miriam Lapp

Een intiem portret over het leven van een Amish-familie, een leven dat normaal gezien zo geheim mogelijk wordt gehouden. Miriam en David zijn lid van de Old Order Amish. Normaal verbiedt hun geloof het nemen van foto's of videobeelden, dus hun beslissing om de camera's een blik te laten werpen in hun thuis en hun leven, kan verregaande gevolgen hebben voor hen en voor hun kinderen.

avatar van Donkerwoud
Sympathiek inkijkje in de exotische wereld van de amish, maar de onmogelijke positie van de documentairemakers om dieper door te dringen maakt het wat oppervlakkig. Ik had steeds het gevoel dat er een heleboel achter de schermen speelt wat je niet te zien krijgt. Wel knap dat deze 'gekkies' eens van een veel menselijkere en minder karikaturale kant worden getoond.