Guy and Madeline on a Park Bench (2009)

Drama / Muziek

geregisseerd door Damien Chazelle
met Jason Palmer, Desiree Garcia en Sandha Khin

Een eenvoudig verhaal over liefde tussen twee jonge mensen. Guy is een zwarte trompettist en Madeline is een serveerster. Ze krijgen een romance, maar het duurt niet lang. Guy jaagt weer andere vrouwen na en zij zwerft doelloos door de stad. Zullen ze nog weer in elkaars armen geraken?

avatar van Ste*
Als fan van La La Land (en Whiplash) moest ik dit eerste werk van Damien Chazelle wel gaan kijken. Toevallig heb ik best wat ervaring met dit genre (zou het wel mumblecore willen noemen), dus dat zat aanvankelijk wel goed. Toch vond ik het niet zo makkelijk wegkijken. Het camerawerk is dicht op de huid en eigenlijk vrij irritant en de grainy zwartwit-look is wel érg grainy. Ook de personages zijn allemaal wat lusteloos en niet erg likeable.

De jazzmuziek en de musical-achtige benadering maakt het dan wel weer vrij bijzonder, gezien de algehele stijl van de film. Weer eens iets anders, een mumblecore-jazz'musical'. Leuk om te zien met in je achterhoofd hoe ver Chazelle het slechts een paar jaar later geschopt heeft, en hoe je met deze film heel in de verte al kan zien dat er een La La Land in hem zit (en ook te horen aan de fijne muziek van Hurwitz).

Als film zelf vond ik het slechts wel grappig om eens iets anders te zien, de muziekscènes zijn wel leuk (zeker het laatste tapnummer, ik blijf altijd een sucker for tapdance) maar buiten de muziek om heeft het echt te weinig om het lijf.