Close Encounters with Vilmos Zsigmond  (2016)

1 stem

Frankrijk
Documentaire

geregisseerd door Pierre Filmon
met Vilmos Zsigmond, John Boorman en Jerry Schatzberg

Vier dagen na Haskell Wexler (Who's Afraid of Virginia Woolf?) overleed op nieuwjaarsdag met Vilmos Zsigmond nóg een legendarische cameraman. Die eerste laat in deze documentaire samen met andere vooraanstaande 'directors of photography' zijn licht schijnen op hoe de Hongaarse expat hun werk en tevens de Amerikaanse cinema beïnvloedde. Acteurs en regisseurs schuiven aan, maar de kern is een gesprek met de virtuoos zelf over zijn hallucinante oeuvre voor onder meer Michael Cimino (Heaven's Gate, The Deer Hunter), Brian De Palma (Obsession, Blow Out) en Steven Spielberg (Close Encounters of the Third Kind).