• 8.292.769 stemmen

Genre: Drama

Oorsprong: Hongkong

Geregisseerd door: Herman Yau

Met onder meer: Chapman To en Elanne Kwong

IMDb beoordeling: 6,0 (48)

Oorspronkelijke taal: Kantonees

Plot Love Lifting

Li Li is een talentrijke gewichtheffer. Ze moet echter haar carrière opgeven wanneer ze te weten komt dat ze lijdt aan diabetes. Dan ontmoet ze Shek, een ex-bareigenaar die net een echtscheiding achter de rug heeft. Shek en Li Li vormen al snel een koppel en niet veel later zijn ze gelukkig getrouwd. Shek ziet echter dat Li Li haar verleden niet kan vergeten en komt met een plan om haar terug de sportwereld in te loodsen.

Onderhond

Weird.

De eerste 70 minuten is het moeilijk te geloven dat dit van dezelfde regisseurs als The Ebola Syndrome komt. Qua stijl kunnen de twee films niet meer van elkaar verschillen.

Love Lifting is pure feel-good fluff. Geslaagd, dat wel, maar er zit werkelijk geen spatje drama in (of toch geen drama dat binnen een enkele scene uitgeklaard wordt). Maar het werkt wel, want To and Kong doen het leuk in de hoofdrollen en de film ziet er verder ook kleurig en fleurrijk uit.

Het is pas na 70 minuten dat Yau een keer om de hoek komt kijken. Echt bizarre plottwist die op dat moment echt compleet uit de lucht komt vallen. Valt echt als een baksteen en breekt de sfeer van de film genadeloos in twee. Gekker is misschien nog wel dat hij daarna gewoon weer verderbouwt aan de feel-good, waardoor de film toch nog op een luchtige manier weet te eindigen. Ik denk niet dat ik dat gevoel al ooit zo sterk gehad heb.

Of het echt gepast is weet ik niet, maar uniek vond ik het wel. Al had ik zelf een beetje het gevoel dat Yau het niet eens zo bedoeld heeft. Niet dat het verder veel uitmaakt, typisch een filmpje dat volledig voorbij zal gaan aan het Westerse publiek.