Zanim Nadejdzie Dzien (1977)

Polen

geregisseerd door Ryszard Rydzewski
met Anna Nehrebecka, Krzysztof Janczar en Maria Klejdysz

Een jonge man heeft enige tijd in de cel gezeten en kon daar niet opschieten met de andere gevangenen, de gevangenisbewakers en de autoriteiten. Tijdens een vechtpartij worden de cipiers afgeleid en slaagt hij erin te ontsnappen. Hij slaat een oudere vrouw neer bij het beroven van haar winkel om aan eten te geraken en laat haar harteloos voor dood achter. Later, als hij wordt opgepikt door de politie, ontdekt hij dat zijn slachtoffer de moeder is van één van de weinige mensen die hem ooit correct behandeld heeft en voelt hij voor de eerste keer wroeging in zijn leven.