De Zwijgende Bokser (2012)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Dré Didderiëns
met Juliano Westhiner

Op zijn vijftiende wordt natuurtalent Juliano Westhiner al getipt als dé Nederlandse boksbelofte. Eindelijk heeft Nederland weer een groot talent in de ring. Hij wil alles op alles zetten voor een gouden medaille op de Olympische Zomerspelen van Londen. Topsport bedrijven in je tienerjaren is al niet gemakkelijk, maar bij Juliano is er meer aan de hand. Regisseur Dré Didderiëns trekt vier jaar op met deze Roma jongen en volgt zijn persoonlijke en sportieve ups en downs op een precair moment in zijn topsportcarrière.

Meneer Bungel
Website (incl. trailer).

Te zien: 14 juli op Nederland 3 om 20.00u (bron)

Meneer Bungel schreef:
Website (incl. trailer).

Te zien: 14 juli op Nederland 3 om 20.00u (bron)

Vanavond te zien ! Ben benieuwd

yorgos.dalman
Prachtig portret van een jonge, charismatische maar ietwat timide bokser en zijn dagelijkse beslommeringen.

Film is wars van spektakel en glamour die je bij de wereld van het boksen zou verwachten en dit komt de film helemaal ten goede.
De boksscènes zelf zijn beperkt tot het minimale - de kracht van dit portret is nu juist de registratie van het dagelijkse, vaak moeizame leven: ook talentvolle boksers moeten gewoon werken om een inkomen te hebben, worden verliefd, moeten sociale vaardigheidstrainingen volgen of worstelen met een ontbijt (wel of geen ei?).

Een eerlijk, integer portret.