Peligro...! Mujeres en Acción (1969)

Alternatieve titel: Danger Girls

Mexico
Actie / Avontuur

geregisseerd door René Cardona Jr.
met Julio Alemán, Alma Delia Fuentes en Elizabeth Campbell

De subversieve organisatie SOS, onder leiding van het vrouwelijke brein Solva, smokkelt een criminele wetenschapper uit de gevangenis gebruikmakende van een kist. Terwijl hij werkt aan een nieuw plan maakt SOS de voorbereidingen voor een aanval op een Ecuadoriaanse olieraffinaderij. Door de fabriek te vernietigen zal Ecuador worden ondergedompeld in een chaos en kan de SOS dan ingrijpen.

Er bestaan er dus 2 van : Alex Dynamo chicanospyfilms...zoals u zich herinnert was de eerste een gigantisch kassucces leidend tot een heel genre waar dit vervolg deel van uitmaakte. De makers waren schijnbaar wat overmoedig geworden en wilden hiermee het wereldwijde publiek bereiken, maar werd slechts gedistribueerd in de Spaanstalige wereld. Die ambities zorgden ervoor dat de production values hier hoger liggen dan in voorganger SOS operacion bikini, vergelijkbaar met een doorsnee eurospy ongeveer, maar dat betekent helaas ook dat de knullige, authentieke charme van het eerste deel hier wat verloren is gegaan. De practisch ene locatie van SOS is hier vervangen door een reis over het hele continent, met name Ecuador, Puerto Rico, Miami en de everglades.
Dynamo is gebleven, de meeste bijfiguren zijn vervangen. Zoals gezegd is SOS herrezen, nu onder leiding van Solva- Campbell die haar organisatie runt in bikini, zodoende haar afgetrainde lichaam showend. Haar assistentes zijn ook vrijwel allemaal bikinibabes, lieftallig en moorddadig, plus nog 1 hitman met een zilveren hand.
Aan de kant van de goodies treffen we behalve Dynamo ook vrijwel louter chicks in bikini aan trouwens, van wie Fuentes als Maura * hem doorheen vrijwel de gehele film begeleidt. Het moet gezegd : het aantal spygirls in deze film is waarschijnlijk goed voor een genrerecord met om de 5 minuten een nieuwe- steevast geintroduceerd in bikini- en zo hoort het ook !
We moeten overigens toegeven dat de imho lekkerste babes slechts in het begin in actie komen : de blonde Chabot en de buikdanseres Samantha. Het is overigens niet zo dat de chicks hier permanent in bikini rondhupsen, in de slaapkamer dartelen ze wel degelijk gewoon rond in lingerie...slaapkamers die ze vooral gebruiken om Dynamo in de val te lokken, uiteraard.
Net als in de prequel laat Dynamo het werk liefst aan zijn assistentes over, is hier echter toch wat actiever. Moet ook wel, want na de gememoreerde intrige in Ecuador die wordt verijdeld onder water( door een spygirl onderwatercommando dat slechts is toegerust met snorkel en bikini ) en op het strand, besluit Campbell dat het hele continent dient te worden bestreden met biologische oorlogsvoering door een virus los te laten in de waterreservoirs. Deze perfiditeit voert Dynamo en zijn bikinibabes dus naar PR en Florida, waar we getracteerd worden op de genreconforme liquidaties en chases, de laatste in de Everglades waar Dynamo eindelijk echt het voortouw neemt. Niet vergeten overigens : ook weer enkele bikini catfights POV ! Iets te weinig en te kort, imho.
De score was van het gekende Bond/ Batman type zoals we dat uit tig van dit soort producties kennen.
Is uitgebracht op DVD als onderdeel setje in Mexico, geen onderschriften.

* : en niet Adriana, zoals IMDB beweert. Dat was in deel 1 met Infante.