Anak-Anak Srikandi (2012)

Alternatieve titel: Children of Srikandi

Indonesië / Zwitserland / Duitsland
Documentaire / Drama

geregisseerd door Laura Coppens, Hera Danish, Yulia Dwi Andriyanti, Dian Eggie, Oji Ijo, Angelika Levi, Stea Lim, Afank Mariani, Imelda Taurinamandala en Winnie Wibowo

Srikandi is een vrouwelijke figuur uit het Indiase epos Mahabharata die van geslacht verandert om te leven en te vechten als gelijke van de man. Dit karakter is een rolmodel voor acht hoogst persoonlijke perspectieven op lesbische en biseksuele vrouwen en over transseksualiteit in het leven van het islamitische Indonesië. De documentaire die begint als een collectief project, verhuist van een persoonlijk essay tot een radicale conceptuele verkenning van homo-politiek, waarin een generatie vrouwen een eigen stem begint te krijgen binnen de politiek en de maatschappij. Politiek, identiteit, de zoektocht naar vervangende gezinssituaties, de angst voor geweld onder lesbiennes, sociale uitbuiting van minderheden en zelfopgelegd zwijgen zijn enkele van de thema's die de revue passeren...