À la Guerre Comme à la Guerre (2010)

Alternatieve titels: Soldaatje Spelen | War Is Not a Game

1 stem

Canada / Zwitserland / België / Frankrijk
Documentaire
86 minuten / 52 minuten (ingekorte tv-versie)

geregisseerd door Lode Desmet

De Conventies van Genève, wat staat daar eigenlijk in? Sinds 1864 heeft de mensheid meer dan honderd verdragen geschreven om de oorlog properder te proberen te maken. Maar heeft het iets uitgehaald? Hoe ga je als simpele soldaat op het terrein om met die Conventies? En wie bestraffen we als het toch weer fout gaat? Lode Desmet trok de wereld rond om met eigen ogen te zien of de regels van de oorlog wel worden gerespecteerd. Hij vroeg zich tegelijkertijd af wat die regels nu precies waren en zijn en hij concludeert dat oorlog alsmaar onmenselijker en dramatisch efficiënter wordt.