Friends after 3.11 (2011)

1 stem

Japan
Documentaire

geregisseerd door Shunji Iwai
met Kokoro Fujinami, Masashi Gotô en Koide Hiroaki

Vriendschappen worden ook gesmeed door crisis. Iwai Shunji verzamelde diegenen die belangrijk voor hem zijn geworden na de tsunami van 11 maart 2011 en hield lange gesprekken met hen. Hun controversiële discussies draaien rond wetenschap en politiek, eigenbelang en altruïsme, geld en verantwoordelijkheid en het afstand doen van kernenergie. We ontmoeten de jonge activiste Kokoro Fujinami in haar schooluniform, speken via Skype met de Maleisische regisseur Tan Chui Mui en vernemen dat het aantal mensen dat in Japan zelfmoord pleegt even groot is als het aantal deelnemers aan de marathon van Tokio.

Ondermaats.

Al moet ik toegeven dat Iwai wel eerlijk is. Hij kondigt de docu aan als een registratie van z'n vrienden, mensen die op de één of andere manier te maken hebben gekregen met de Tsunami en de aftermath, en nu hun verhaal komen doen on-camera.

Iwai vraagt hen vooral naar bepaalde zaken, maar is verder nooit echt kritisch naar hun opmerkingen. HIj luistert vooral (werd eerlijk gezegd wel een beetje moe van de eeuwige Japanese "hmm uhh uhh hmmm" ingestem) en laat hen hun zegje doen. Er is vast een publiek voor dit soort docus, ik behoor daar in ieder geval niet bij.

Ik kreeg nergens de indruk dat er met veel kennis van zaken over bepaalde onderwerpen gesproken werd. Het zijn meer van die café-redeneringen die met iets teveel gravitas gebracht worden. Niet onbegrijpelijk gezien de situatie waarin die mensen verkeerd hebben (/nog steeds verkeren), maar inhoudelijk heeft het geen enkele toegevoegde waarde.

Af en toe komt de regisseur in Iwai naar boven en schiet hij een paar leuke plaatjes, maar die momenten zijn eerder uitzondering dan regel. Deze docu is niet veel meer dan 2 uur aan kennissen, vrienden en collegas die hun kant van de medaille verwoorden.