Pacha (2012)

Bolivia / Mexico

geregisseerd door Héctor Ferreiro
met Límber Calle, Erika Andia en Wilmer Mamania

Tito, een schoenpoetser, slaapt op de straten van La Paz. Sluimerend onder een Zapatahoed droomt hij van een andere wereld, tot hij ruw gewekt wordt door zijn nachtmerrieachtige werkelijkheid en ontdekt dat de schoenpoetsdoos die hij nodig heeft om te overleven, gestolen is. Overal rondom hem wordt een voortdurende strijd gevoerd tegen de verarmde sociale omstandigheden. Als de inlandse bevolking aandacht eist voor hun rechten, antwoordt de politie met traangas en scherpschieten. Een mysterieuze vrouw begeleidt Tito in surrealistische droomsequenties. Ze leidt hem naar beneden via oude Inca-paden, waar hij de wijsheid van zijn voorouders ontvangt en een geestelijke band voelt met de aarde, tot de stilte van de bergen en het geluid van het water wordt onderbroken door het lawaai van de straatgevechten.