La Pirogue (2012)

Alternatieve titel: The Pirogue

Frankrijk / Senegal / Duitsland

geregisseerd door Moussa Touré
met Souleymane Seye Ndiaye, Laïty Fall en Malamine Dramé "Yalenguen"

Baye Laye is de kapitein van een vissersprauw. Net als vele van zijn Senegalese landgenoten droomt hij over nieuwe perspectieven, waar hij zijn gezin beter van kan onderhouden. Wanneer hij een aanbod krijgt om een van de vele prauwen te leiden die via de Canarische eilanden richting Europa te varen, neemt hij aarzelend het aanbod aan, wetende dat er een groot risico mee gemoeid is. Met een groep van 30 man die niet allemaal dezelfde taal spreken, en waarvan sommige nog nooit op zee zijn geweest, wordt Baye geconfronteerd met de vele gevaren om de Europese kust te bereiken.

Film opgedragen aan de vele West-Afrikanen die het leven lieten bij hun poging om via de Atlantische Oceaan, en met primitieve middelen, Europa te bereiken.
De onmenselijke omstandigheden waarbij zo'n tocht verloopt en de vele angsten die deze arme stakkers doorstaan komen overvloedig aan bod.
Een probleem dat al heel dikwijls in een film werd verwerkt en dat tot op heden steeds geen oplossing vond

avatar van arri1234
Rauwe realiteit van vluchtelingen die proberen in Spanje te geraken.
Geen hoogvlieger maar toch wel eens de moeite waard om te bekijken.