Lettres du Bagne (1983)

Frankrijk

geregisseerd door Jean L'Hôte
met Macha Méril, Robert Liensol en Hélène Duc

De Duivelseilanden in Frans-Guyana zijn een plaats waarheen een eeuw lang, tussen 1852 en 1946, Franse misdadigers gedeporteerd werden voor dwangarbeid in een strafkolonie. Een voormalige veroordeelde, Jean-Marie, die bij de aanblik van zijn dood aan zijn dochter Anne-Marie vraagt om vanuit Frankrijk naar zijn sterfbed in Zuid-Amerika te komen. De vrouw gelooft dat haar dode vader meer wil vertellen over zijn verdrietige en ongelukkige levenservaringen. Als zij door de 'groene hel' van Jean-Marie moet, beneemt dit haar de adem.