Ramona (1928)

Drama / Romantiek

geregisseerd door Edwin Carewe
met Dolores del Rio, Warner Baxter en Roland Drew

Ramona is de pupil van de dominante schapenrancher Señora Moreno uit Californië. Ze ontsnapt aan haar wrede en kritische voogdij. Maar nu ze zal nooit meer een kans krijgen het ware geluk te vinden, omdat ze een halfbloed is. Hoewel ze van Moreno’s kleinzoon Felipe houdt, wil Ramona niet dat hij het stigma van een gemengd huwelijk draagt, dus trouwt ze met de indiaanse herder Allesandro. Ramona blijft ongelukkig achter, wanneer haar man wordt gelyncht door onverdraagzame blanke ranchers en kort daarna haar baby overlijdt aan de verwondingen, die het opgelopen heeft bij een aanval door bandieten. De blanke dokter weigerde het kind te behandelen omdat het een indiaan is.