Die Königin - Marianne Hoppe (2000)

Alternatieve titel: The Queen

Duitsland / Frankrijk
Documentaire

geregisseerd door Werner Schroeter
met Marianne Hoppe, Maren Eggert en Lola Müthel

Het leven van Marianne Hoppe, de negentig inmiddels gepasseerd, is niet geheel onomstreden. Van 1936 tot 1946, toen ze getrouwd was met de acteur Gustaf Gründgens, was ze een belangrijke exponent van de nazi-cinema. Maar daar gaat Die Königin niet over. Schroeter laat vrienden en (oud-)collega's een beeld schetsen van het icoon van het Duitse drama, zowel in film als theater, van de twintigste eeuw. Die interviews en ontmoetingen wisselt Schroeter af met fragmenten uit haar belangrijkste speelfilms - Romanze in Moll, Capriolen, Der Schritt vom Wege en Effi Briest - en beelden van haar tekstrepetities met theaterregisseur Einar Schleef.