Gigantes Planetarios (1967)

Mexico
Sciencefiction / Avontuur

geregisseerd door Alfredo B. Crevenna
met Guillermo Murray, Adriana Roel en Rogelio Guerra

Een viertal astronauten reist door de uithoeken van het heelal. Ze zijn op weg van de aarde naar de verre planeet 'De Eeuwige Nacht'. Naast het gebrek aan daglicht op deze planeet, leven de bewoners sowieso in het duister. Ze worden namelijk wreed onderdrukt door de waanzinnige dictator El Protector. De tiran bedreigt de aarde met een verschrikkelijk wapen.

Er bestaan er 2 van : Z- SF films die Crevenna in 65 * schoot met Murray als held Daniel Wolf...de tweede hebben we reeds besproken : LPDLMI met Velazquez, Monti en Campbell. Die chicks waren ook de sterkste troeven daar, bij hun afwezigheid valt er niet veel meer te genieten behalve voor campbuffs.
In feite is deze film identiek aan de tweede maar dan in travestie en spiegelbeeld : de matriarchale lesboplaneet van de brandende zon is hier getransformeerd tot een machopigplaneet van de eeuwige duisternis, geleid door een geflipte tiran met een Frygische muts op zijn kop - Galvez- die leiding geeft aan een stel heloten met bloempotten en voelsprieten op hun harses. Planeet van het peplum/ Flash Gordon type, logisch want zelfde sets en decors als in de Velazquez film uiteraard. Inclusief vliegende soepkommen en vintage Meliès raketten dus, die overigens prima geschikt zijn voor ruimtereizen naar andere melkwegstelsels.
Verhaal is simpel : de aliens onder leiding van de geschifte protector/ Stalin Galvez hebben hun oog laten vallen op de blauwe planeet, ze sturen alvast verkenners onder wie Frankenstein om de aardlingen te bespioneren. Hun eerste slachtoffer is een negertje, hun tweede prof. Walter die bezig was aan de ontwikkeling van een soort star wars spaceshield. Het is aan zijn briljante discipel Wolf- Murray om de planeet te redden. Frankenstein schakelt hij makkelijk uit : die alien is allergisch voor...badwater, zo te zien.
Wolf gaat dan de planeet redden met hulp van een raketje , zijn vriendinnetje Roel en de 2 clowns Ferrusquilla en Guerra die voor de not so comic relief zorgen. Deze lieden ook allen reeds aanwezig in LPDLMI. Samen reizen ze naar de planeet van de nacht, waar ze ontdekken dat het er broeit en een opstand tegen de protector wordt voorbereid...
Hoe het allemaal afloopt kunt u zelf wel bedenken, en verder is hier weinig om dolenthousiast over te worden. We kennen bijna alles al uit de Velazquezfilm, campwaarde is door deze kennis ook niet meer zo groot en het is eerder slaapverwekkend te noemen.
Kan door de echte pulpdiehards natuurlijk worden gedownload met fansubs, ik geloof dat er ook een VHS is maar die zal waarschijnlijk gedubd zijn, weet het niet zeker.

*: zeker niet uit 67, is ook in z-w. IMDB geeft 66 als bouwjaar, Mexicaanse bronnen 64 of 65.