Anfang 80 (2011)

Alternatieve titel: Coming of Age

Oostenrijk

geregisseerd door Gerhard Ertl en Sabine Hiebler
met Joseph Lorenz, Karl Merkatz en Christine Ostermayer

Ware liefde kent geen (leeftijds)grenzen. Rosa ontmoet Bruno. Twee tachtigers die eigenlijk al aan de zijlijn van het leven staan, herleven plotseling, wat betekent: het grote geluk onvoorwaardelijk volgen en de tegenstellingen van hun leven vreugdevol bevestigen. Samen lachen en liefhebben. Het enige nadeel: Rosa heeft kanker en heeft nog maar zes maanden te leven. Toch besluiten ze om op te stappen. Bruno uit een huwelijk en een gezin dat al zeer lang een routine is geworden en Rosa uit de rust- en verzorgingsinstelling waar ze lang geleden door haar nichtje gedropt werd. Zij trekken in in een nieuw appartement en de enige vraag is, staat op geluk een vervaldatum, of anders gezegd, is het niet veel meer dan een herinnering aan dat ene speciale moment met een man, ook al ontmoet je hem maar éénmaal in het leven?

Was in Oostenrijk een kaskraker

De 82-jarige Karl Merkatz als Bruno en de 77-jarige Christine Ostermayer als Rosa spelen hun rol van hun leven zonder enig vals sentiment deze film laat goed zien dat ware passie en liefde geen tijd of leeftijd nodig hebben. De film kijkt heerlijk weg ondanks het gegeven dat Bruno zijn vrouw Herta na meer dan 50 jaar inruilt.
Wat veel ouderen vertellen dat ze na mate ze ouder worden onzichtbaar worden voor de rest van de maatschappij is eigenlijk te erg voor woorden , een klein knikje of een welgemeende goedemorgen
zouden ze erg waarderen en ik ben de eerste die na het zien van deze film mee gaat beginnen.

AANRADER