Two Wrenching Departures (2006)

1 stem

Experimenteel

geregisseerd door Ken Jacobs
met Jack Smith en Bob Fleischner

Deze film maakte oorspronkelijk deel uit van Jacobs' zogenaamde Nervous System performances en werd in 1990 voor het eerst vertoond. De Nervous System voorstellingen werden uitgevoerd met twee projectoren en de nodige 3D- en andere optische effecten en waren per definitie uniek en eenmalig door de improvisaties van operateur Ken Jacobs zelf. In 1989 stierven kort na elkaar de twee vrienden (zij het van elkaar vervreemd geraakt) Bob Fleischner, filmmaker en oprichter van het Collective for Living Cinema, en Jack Smith, de meest legendarische van alle New-Yorkse avant-garde filmmakers. Vooral met Smith had Jacobs nauw samengewerkt en vanwege die samenwerking beschikte hij over een schat aan filmmateriaal van de twee kunstenaars. 'Two Wrenching Departures' geeft inzicht in de beginjaren van de New Yorkse nieuwe cinema op een manier die de visuele rijkdom en grilligheid ervan voelbaar maakt. Visuele vibraties uit een kosmische tijd.