• 8.603.986 stemmen

Bellicher: Cel (2012)

Thriller | 88 minuten / 300 minuten (miniserie)

Genre: Thriller

Speelduur: 88 minuten / 300 minuten (miniserie)

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Peter de Baan

Met onder meer: Daan Schuurmans, Anna Drijver en Huub Stapel

IMDb beoordeling: 6,3 (623)

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Releasedatum: 4 oktober 2012

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Bellicher: Cel

Hoe bestrijd je iemand die jouw identiteit gebruikt? Michael Bellicher (Daan Schuurmans) is 's nachts getuige van een raadselachtig auto-ongeluk met fatale afloop. Na te zijn verhoord, wordt hij tot zijn stomme verbazing aangehouden. Waarom is niet duidelijk, maar de politie is ervan overtuigd dat ze hem moeten hebben. Alles wat Michael zegt, lijkt zich tegen hem te keren. Hij wordt overgebracht naar een politiebureau in het Westland, waar hij te maken krijgt met een bizarre aanklacht, twee spijkerharde rechercheurs en een advocate die hem niet gelooft. Michael ontkomt en gaat koortsachtig op zoek naar antwoorden: wie heeft zijn identiteit gestolen en waarom?

Michael Bellicher

Kees Bellicher

Lotte Belicher

Bij Bellicher; de Macht van Meneer Miller (2010):

Meneer Bellicher ook in de bioscoop | nu.nl/film

Bellicher; Cel wordt een bioscoopfilm en de opnames beginnen deze maand.

De film moet in september in de bioscoop draaien.

kappeuter (crew films)

Aan de teaserposter te zien bestaat de cast naast Daan Schuurmans uit Anna Drijver, Huub Stapel, Anniek Pheifer en Tim Murck.

Prudh

Stond er eerst geen punt komma in de titel?

Veel enthousiasme ook hier

avatar van Simon Smith

Simon Smith (crew films)

Wat was er slecht aan de film, Prudh?

Het script vooral.

avatar van Simon Smith

Simon Smith (crew films)

En vond je de serie wel goed gescript?

Prudh

Beter, maar die heb ik wel aardig vluchtig bekeken. Werd meer de tijd genomen voor verhaal, hier zit toch een hoop onlogica gepropt in een kleine twee uur. Zal in het boek vast beter zijn.

avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

Ik ben bij dit soort producties een beetje huiverig dat ze te geforceerd naar Amerikaans model gaan werken, terwijl ze niet het budget en de know-how hebben om dat niveau te bereiken. Dan krijg je van die ietwat overbodige films.

avatar van Djarune

Djarune

nog niet gezien maar een film van maar 88 min. lijkt me te weinig voor dit verhaal. Waarom geen 120 min. ?

avatar van Toontje35

Toontje35

Mwaahhh....boek was beter

Wel goed geacteerd, geproduceerd, mooie beelden en een goede actiescene. Maar het verhaal werd niet goed (genoeg) verteld. Of anders (het is al weer een tijdje geleden dat ik het boek heb gelezen)

en dat is zonde. Want het is een prachtverhaal.

Waarom inderdaad niet 10 of 15 minuten meer uitgetrokken voor deze film?

3 of 3,5 ster: ik hou het bij 3*

avatar van SilentF0rce

SilentF0rce

Serie was beter. De film is niet slecht, maar naar mijn gevoel gaan de belangrijke stukken wat te snel en duren onbelangrijke stukken te lang. Balans vind ik niet zo goed.

avatar van agathadirks

agathadirks

agathadirks schreef:

Ik heb hem gisteren nacht gezien, ik had er eigenlijk nog niks van gezien of gelezen, en eigenlijk nog niet eens gekeken waar die over ging (ik dacht Nederlandse film.. Zie trailer van Quiz, weet je ook alles) dus ik dacht ik ga lekker naar de bios.

En ik vond hem leuk hoor, ik vond hem best spannend. Alleen die dude van de aivd vond ik zwaar irritant acteren.

Zie trouwens overal alleen maar recensies dat het niks was. En de serie beter.

Maar is dit seizoen 2 als film? Want dan ga ik even deel 1 halen.

avatar van Grotehaas

Grotehaas

Aardig, kijkt lekker weg, niet teveel nadenken want dan wordt ie snel minder

avatar van IcU

IcU

Degelijk. Wist niet dat het origineel een serie was. Geen last van gehad. Daarnaast bevat de film prima scènes die helaas te maken hebben met een zwakke montage. Tempo kon, vooral bij de snellere scènes, een stuk hoger liggen.

Insteek was interessant en intrigerend. Uitwerking had beter gekund.

avatar van tukkerstein

tukkerstein

• 2074 berichten

Nogal stomme film. Heel flauw hackers/cyberverhaaltje naar Amerikaans model dat misschien tien jaar geleden nog hip was maar nu echt niet meer. De slechte one-liners in de trailer verraadden al een beetje hoe de film zou worden. Te weinig budget voor een beetje redelijke actie en de personages weten gewoon niet te boeien. Zelf ben ik wel bekend in Den Haag/Westland en daarom is het wel leuk om te zien welke locaties er zijn gebruikt (een hoop). Een car chase in de Westlandse kassen heb ik nog nooit gezien in een film. En "We hebben een mongool ontvoerd" is ook 0,5* extra.

Tegenvaller.

Mijn verwachtingen waren hoog - heb me erg goed vermaakt met de mini-serie, fijne regisseur en mensen als Daan Schuurmans en Anniek Pheifer kunnen heel weinig kwaad bij me doen - maar het script had zo'n enorm gebrek aan spanning en vooral geloofwaardigheid dat ik weinig meer kon doen dan de film uitzitten. Over de korte speelduur heb ik me ook erg verbaasd: to the point oke, maar dit was overdreven.

Zoveel leuke acteurs in kleine en grote rollen die dan zo irritant weinig te doen krijgen... bah! Anniek Pheifer en Anna Drijver komen er ontzettend bekaaid vanaf en bijrolspelers als Gijs Naber en Turan Furat (fijn hem weer een keer te zien) zijn weer weg voor je erg in hebt.

Camerawerk en vormgeving zagen eruit als in een degelijke televisieserie... ik voelde weinig echte cinema. De opening in de verhoorkamer - met die prachtige paarse gloed - en die in de kassen zijn prettige uitzonderingen, maar het blijft 'what could have been'. Erg jammer!

avatar van pierre18

pierre18

Prima film, beetje kort, jammer genoeg. Uitstekend geacteerd, prima verhaal, goed te volgen en uitstekend in beeld gebracht.

Dat er weinig echte cinema beelden in voorkwamen zoals BlueJudasKiss beweert vind ik absoluut geen gemis. Is echt niet storend. Gelukkig weinig van Anna Drijver gezien. Ze kan me niet bekoren als zij speelt. Anniek daarentegen speelde een prima rol.

Ik blijf een fan van de Nederlandse film en serie, Komt zoveel geloofwaardiger over dan menig hollywood film.

avatar van M4rc

M4rc

Spannende transmedia thriller! De bijbehorende secondscreen app introduceert de sfeer/het thema goed en verrast zelfs nog ná de film. Lachen dat het bij deze film is toegestaan om je telefoon aan te houden in de bioscoop. Leuk experiment!

BlueJudaskiss

De serie is in elk geval boeiender dan de film, tot nu toe.

avatar van m1701

m1701

Ja best wel een aardige film.

Soms wat warrig, helaas zie je al van ver aankomen hoe het gaat lopen

en wie er achter zit. Maar acteerwerk en verhaal op zich best aardig!

3* leuk voor een keer

BlueJudaskiss

Kunnen film en serie apart op de site opgenomen worden? Vind de serie namelijk veel beter dan de film.

avatar van Thiver

Thiver

BlueJudaskiss schreef:

Ga je gang.

avatar van 606

BlueJudaskiss schreef:

Wil die wel doen als het moet, maar vind het niet op IMDB. Wel de voorloper van de huidige serie.

avatar van marzuq

marzuq

Wat is die kerel die Broekman, hoofd aivd, speelt, ontzettend slecht. Totaal ongeloofwaardig in zijn rol,die helaas wel een sleutelfunctie vervult en daaarmee de serie de laatste duw in de afgrond geeft.

Slechte dialogen en werkelijk totaal niet boeiend. Deze serie heeft dan ook de pech aan te sluiten op het voor nederlandse begrippen erg goede Penoza. Daarmee wordt ook meteen getoond wat Bellicher cel fout doet. Het voorwerk. Script, karakter uitwerking, locaties en casting.

avatar van Hannes791

Hannes791

De serie toont nogmaals de beperking van de film aan. Waar de film te vaak met te grote stappen door het verhaal heen gaat, doet de serie het tegenovergestelde. Aantal momenten gaat het veel te traag en wordt het verhaal langdradig. Daarna gaat het weer te snel.

Alleen een film van 100-110 minuten was beter geweest dan een film van 90 minuten en een serie van 270 minuten.

avatar van Decec

Decec

Uitstekend Actie tv serie...

Spannend verhaal...

Uitstekende acteerwerk...

Perfect achtergrond geluid/

muziek (Dolby Digital)...

Heerlijk genoten...

avatar van Waku

Waku

Iets minder overtuigend dan de eerste Bellicher.

Niet slecht , dat zeker niet maar sommig acteerwerk komt toch vrij houterig over.

Echt een behoorlijke miskleuner is wanneer tijdens een van de scenes duidelijk zichtbaar de meelopende camera ploeg duidelijk zichtbaar in beeld komt ivm de reflectie van het glaswerk van de kassen op de achtergrond. Dure misser.

Verder zit het verhaal wel aardig inelkaar, is er wel degelijk wat spanning in de miniserie en kent de film aan het eind een leuk plot.