Heathens and Thieves (2012)

1 stem

Thriller / Western

geregisseerd door Megan Peterson en John Douglas Sinclair
met Andrew Simpson, Gwendoline Yeo en Don Swayze

Wanneer twee zwervers geruchten horen over een Chinese spoorwegarbeider die gestolen goud verbergt op een afgelegen ranch bedenken ze een plan om het goud te stelen voordat er meerdere kapers op de kust komen. Saul, een van de zwervers, krijgt een baantje op de ranch terwijl zijn partner Bill rustig afwacht. Om de locatie van de schat van zijn baas Zhen te achterhalen gebruikt Saul elke truc die hij kan bedenken, waarbij hij zelfs avances maakt bij de knappe vrouw van Zhen, Kun Hua.

avatar van trebremmit
De trailer doet vermoeden dat het hier weer om een goedkope b western gaat.
Lelijke kleuren, alles op dezelfde locatie en goedkope setting.
Nee, dit lijkt me niks.

avatar van Brix
Zeer positieve reviews op IMDb.
Deze wil ik toch wel eens zien.

Langere trailer > Heathens & Thieves Extended Trailer - YouTube

avatar van Brix
De hele film staat op YouTube.
Aangezien ik de DVD besteld heb wil ik de film niet in mindere beeldkwaliteit bekijken, maar heb wel even wat stukjes gezien.
Het acteerwerk lijkt in orde, en de locaties ook.
Don Swayze maakt in ieder geval indruk.
Ik kom er later nog op terug.

Iemand noemde dit de beste "independent" westernproductie.
Zou best eens kunnen.

avatar van Brix
De tweede "hedendaagse" western binnen evenzoveel dagen die mij wist te boeien.
(de andere is "The Virginian", maar die heeft een zwakkere story)

Het verhaal laat de kijker voortdurend in het ongewisse, en is nauwelijks voorspelbaar, tot en met de laatste minuut van de film.
Dat kom je bij westerns niet al te vaak tegen.
De spanning/dreiging zit er ook de hele tijd in.
John Douglas Sinclair mag van mij nog wel eens zo'n western in elkaar flansen.

Degelijk acteerwerk van het gros van de cast, met als uitschieters Andrew Simpson, Don Swayze (de jongere broer van Patrick Swayze) Richard Doyle en Gwendoline Yeo.
Die laatste kwam mij bekend voor, en blijkt een van de Chinese meisjes in de uitstekende western "Broken Trail" te zijn geweest.
(Ik houd het nu even bij het western genre, want de dame heeft nog aardig wat ander werk op haar naam staan)
Enkele acteurs in de bijrollen (schurken) legden het er wat te dik op, maar stoorden mij niet werkelijk.

Gloeiend lood vliegt er ook meer dan genoeg heen en weer in de film.

Een pluimpje voor de aparte, doeltreffende, muziek van Sean R. Ferguson.

Is dit nu inderdaad de beste "Independent western", zoals ik ergens las?
Ik weet het niet, omdat ik ze nog niet allemaal gezien heb.
In ieder geval wel met gemak de beste die ik tot nu toe zag.