No Sad Songs for Me (1950)

geregisseerd door Rudolph Maté
met Margaret Sullavan, Wendell Corey en Viveca Lindfors

Mary Scott krijgt te horen dat ze nog maar tien maanden te leven heeft alvorens te sterven aan een ongeneeslijke ziekte. Mary slaagt erin om dit nieuws niet bekend te maken aan haar echtgenoot Bradford 'Brad' Scott en haar dochter Polly. Ze probeert van elk moment in haar leven te genieten, maar haar levenshouding wordt ondermijnd door de ontdekking dat Brad is geïnteresseerd in zijn assistente Chris Radner. Maar wanneer ze erachter komt dat Brad wel degelijk van haar houdt en niet van Chris en dat Chris de stad verlaat, beseft Mary wat ze moet doen om het geluk van Brad en Polly voor de toekomst te garanderen. Mary verzoekt Chris te blijven.

avatar van Dutchfan
Mary Scott heeft het allemaal : En liefdevolle, succesvolle echtgenoot , een lieve dochter en is populair bij buren en vrienden.
Haar wereld stort in als ze terminale kanker blijkt te hebben.

De film handelt eigenlijk over het omgaan en accepteren van een terminale ziekte en voor dit soort films is het natuurlijk van belang dat de hoofdrolspeelster goed is en deze rol aankan.

De legendarische toneel en filmactrice Margaret Sullavan is fantastisch in de hoofdrol en dus een bijzonder goede keuze voor de rol van Mary.

Dit was overigens -tragisch genoeg- haar laatste film , ze maakte een paar jaar later een eind aan haar leven toen ze doof werd en haar vak als actrice niet meer kon uitoefenen.

Ook met de andere hoofdrolspelers, Wendell Corey, die haar echtgenoot speelde en Nathalie Wood (haar dochter) liep het allemaal niet goed af.

Corey overleed jong aan de gevolgen van overmatig drankmisbruik en de dood van Nathalie Wood is bekend.

"No Sad Songs For Me" is hier en daar gedateerd, maar wel de moeite waard om te bekijken , vooral door de geweldige actrice Margaret Sullavan.