Wie zwischen Himmel und Erde (2012)

Alternatieve titel: Escape from Tibet

Duitsland / Zwitserland

geregisseerd door Maria Blumencron
met Hannah Herzsprung, Sangay Jäger en David Lee McInnis

Johanna is een jonge Duitse die zich aansluit bij een konvooi met vluchtelingenkinderen voor een tocht over de Himalaya. Op deze harde en gevaarlijke reis ontwikkelt ze vriendschapsbanden en legt intensieve contacten met de vluchtelingenhelpers en kinderen. Het begint als een reis die haar hart en ziel bevredigt. Maar al gauw moet ze zich realiseren dat de obstakels die ze op hun weg tegenkomen, moeilijker te overwinnen zijn dan ze ooit gedacht had.

Prima drama met prachtige natuur opnames.

De adembenemende natuur in Tibet is verreweg het mooiste in dit politiek georiënteerde vluchtelingendrama dat zich tussen feiten en fictie beweegt. En dat laatste is in mijn ogen de zwakte van het verhaal over noodlot, tolerantie, vrijheid, menswaardigheid en onderdrukking; het ontneemt deze film kracht. De regisseuse is bekend geworden met haar documentaires over het onderdrukte volk van Tibet en het lijkt of ze op een naïeve wijze haar droomwensen wil realiseren. Maar het draaiboek is zwak en het is ronduit belachelijk dat Tibetanen en Chinezen moeiteloos Duits spreken.