Bérénice (1983)

1 stem

Frankrijk

geregisseerd door Raoul Ruiz
met Anne Alvaro, Jean Badin en Franck Oger

'Bérénice' gaat over een onmogelijke ontmoeting en onmogelijke harmonie: een tragedie van gesloten deuren. De personages gepresenteerd als schimmen, als 'dode zielen'. De opmerkelijke acteurs lezen de tekst op doek, niet meer dan de tekst, en vrijwel alle tekst van 'Bérénice'. Naar het toneelstuk van Racine.

avatar van McSavah
Voor de tweede keer gezien, de eerste keer was ik nogal moe waardoor ik niet alle tekst meekreeg. De stilering van Ruiz is eigenlijk perfect, in de zwart-wit stijl van L'Hypothèse du Tableau Volé (1979) (al zijn het hier zeker geen tableaus), in tegenstelling tot zijn meeste werk niet uitbundig en dynamisch, doch nog steeds kunstzinnig en speels vormgegeven. De tragedie van Racine luistert wel makkelijk weg met de veelvuldige rijm, alleen is het op een gegeven moment echt een herhaling van zetten en zijn er ook momenten dat Ruiz minder met de stilering doet en (minder boeiende) shots erg lang vasthoudt, waardoor het allemaal nogal begint te slepen. De unieke aanpak van Ruiz is dus zeker weer de moeite waard, echter door genoemde punten voor mij niet de topper waarop ik hoopte. Denk dat deze film vooral bij Duras adepten (ik weet dat jullie meelezen) in de smaak moet vallen.