Lang Lang (2012)

Frankrijk
Documentaire

geregisseerd door Kareen Perrin-Debock
met Lang Lang

De Chinese concertpianist Lang Lang geldt al zeker tien jaar als een internationale superster. En hoewel de critici verdeeld zijn over Lang Langs kwaliteiten als concertpianist, is iedereen het erover eens dat Lang Lang - met zijn tomeloze enthousiasme en betrokkenheid - bij uitstek degene is die kinderen en jongeren liefde voor klassieke muziek weet bij te brengen. Het plezier in het spelen van (en luisteren naar) klassieke muziek is wat Lang Lang wil overbrengen op de jonge mensen van nu. In de documentaire zien we hoe Lang Lang overal ter wereld concerten en masterclasses geeft, waarbij hij vooral in zijn thuisland China verrassende resultaten boekt. Miljoenen Chinese kinderen en jongeren hebben inmiddels een hartstochtelijke liefde voor de Westerse klassieke muziek opgevat.

Improvisatie is een hoog level van échte zelfexpressie, want je creëert in het moment, terwijl je alleen bent

Leuk zo'n documentaire in het teken van klassieke muziek, waar de klassieke jazz ook onder blijkt te vallen, over een concertpianist met de status van een popster.
De docu is veelzijdig, gaat o.a. over het leven van Lang Lang, zijn (eenvoudige) komaf, zijn (eveneens muzikale) ouders en zijn eerste inspriratie uit cartoonmuziek toen hij twee jaar oud was.
Op zijn negende ging hij al naar het Nationale Conservatorium van China te Beijing.

Ook komt zijn huidige leven aan bod, nu hij beroemd is en veel met pers en media te maken heeft.
Nog steeds een leven van hard werken overigens, hoewel de piano zijn lust en zijn leven is,
naast zijn werk aan en voor Stichting Lang Lang, welke zich inzet voor het ontwikkelen van muzikaliteit bij kinderen van over de gehele wereld.

Sommigen vinden zijn stijl te bombastisch en te theatraal. Anderen vinden zijn spel veel enthousiasme en levenslust uitstralen. De docu is dus kritisch genoeg en laat verschillende commentaren horen. Er is ook een cultuurverschil dat belicht wordt, net als het van elkaar willen weten en leren van technieken, een toenadering.