Het Elektronische Gordijn (1997)

Alternatieve titel: The Electronic Curtain

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Walther Grotenhuis

Het 'ijzeren gordijn' mag dan na de val van de Berlijnse Muur in 1989 langzaam aan zijn neergelaten, volgens filmmaker Walter Grotenhuis is daar een 'elektronisch gordijn' voor in de plaats gekomen, dat ten doel heeft om de hedendaagse volksverhuizing naar West-Europa tegen te gaan. In zijn film doet hij verslag van de omzwervingen van een aantal migranten, de activiteiten van mensensmokkelaars en de grenswachters van het 'elektronische gordijn'. Tegelijkertijd wil hij de gedachte relativeren dat het Westen onder de voet dreigt te worden gelopen door een leger vreemdelingen.