Postmoderne Hutspot (2012)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Michiel van Erp
met Eric Schilp, Valentijn Byvanck en Jan Marijnissen

In deze documentaire heeft Michiel van Erp drie jaar lang de ontwikkelingen rond de totstandkoming van het Nationaal Historisch Museum gefilmd. In 2006 namen Jan Marijnissen en Maxim Verhagen het initiatief voor de totstandkoming van het nog te bouwen museum. Het NHM zou onze ‘gemeenschappelijke identiteit’ moeten uitleggen en de verbondenheid bevorderen tussen de aanwezige culturen in Nederland. Door meningsverschillen tussen allerlei betrokkenen brak er begin 2009 in de Tweede Kamer en in de media een felle discussie los rond de locatie van het museum en de invulling ervan. Met de komst van het huidige Kabinet najaar 2010 werd dit er niet beter op, met als anticlimax het besluit van de regering dat alle subsidie voor het NHM wordt stopgezet, en de gehele organisatie van het NHM per 1 januari 2012 ontmanteld werd.