Yingji Binan Changsuo (2010)

Alternatieve titel: Emergency Shelter

China
Documentaire

geregisseerd door He Yang

Toen Peking in 2001 werd verkozen als gaststad voor de Olympische Spelen van 2008, liet de Chinese overheid er geen gras over groeien en ging op ‘slooptocht’ door de straten van de hoofdstad. Alles wat in de weg stond van toekomstige sportfaciliteiten, nieuw te bouwen hotels of infrastructuur werd uit de weg geruimd. Toestemming van de eigenaren of bewoners werd niet gevraagd. Ni Yulan werkte op dat moment als zakelijk advocaat voor een groot commercieel bedrijf. Getroffen door het onrecht besloot Yulan de gerechtelijke verdediging van de gedupeerde burgers op zich te nemen. Deze beslissing kwam haar duur te staan: ze werd gearresteerd, gemarteld, gevangen gezet en haar huis werd verwoest. Door de mishandeling raakte Ni Yulan invalide. Nu woont zij samen met haar man op straat, in een tent naast een drukke weg.