• 8.479.465 stemmen

Ballroom Dancer (2011)

Documentaire / Drama | 78 minuten / 52 minuten (ingekorte tv-versie)

Genre: Documentaire / Drama

Speelduur: 78 minuten / 52 minuten (ingekorte tv-versie)

Alternatieve titel: Drama op de Dansvloer

Oorsprong: Denemarken

Geregisseerd door: Christian Bonke en Andreas Koefoed

Met onder meer: Vyacheslav 'Slavik' Kryklyvyy

IMDb beoordeling: 7,0 (178)

Plot Ballroom Dancer

Op archiefbeelden is te zien hoe Slavik in 2000 met zijn toenmalige danspartner zijn ultieme gloriemoment beleeft. In dat jaar werd de Oekraïner voor het eerst wereldkampioen Latijns-Amerikaanse dans. Een succesvolle carrière volgt. Inmiddels is het tien jaar later. Slavik is al jaren gestopt met dansen, het lichaam is wat sleets, maar hij aast op een comeback. Samen met zijn dans- en liefdespartner Anna wil hij nog een keer een poging doen om te schitteren op de dansvloer. Kan zij omgaan met het temperamentvolle en veeleisende karakter van haar geliefde? En zal de liefde in de weg zitten? De documentaire volgt het duo terwijl ze de wereld over reizen langs verschillende internationale danswedstrijden, tijdens repetities en in hotelkamers.

avatar van Dreiecke

Dreiecke

Mooie, knappe, afgetrainde, sexy mensen die op hoog niveau latin dansen. Prachtig.
Mooie beelden en fijne muziek.

Een boeiende schets van een danser en zijn partner (beiden waren ongeveer evenveel in de aandacht trouwens). De passie en het temperament van de twee spatten van het beeld en zijn goed voelbaar.
Ik vond de oudere begeleider een aantal heel mooie en wijze uitspraken tentoonspreiden.

Ikzelf vond de danser erg veel aandacht voor zichzelf hebben en weinig empathie voor zijn partner. Een beetje een narcistisch, heerszuchtig type, zeg maar. Misschien gedeeltelijk nodig om aan de top te komen of te blijven, maar echt lukken doet het op deze manier blijkbaar ook niet, als zijn partner van ellende wegloopt.

Een mooi stel om naar te kijken en een boeiend stukje uit het leven (en een kijkje in de psyche) van die twee.

avatar van Mug

Mug

Ultrasomber portret van voormalig wereldkampioen "latin dance" Slavik Kryklyvyy die alles op alles zet om nog eenmaal op het hoogste treedje van het podest te mogen beklimmen. Twee Deense documentaire-makers zitten hem behoorlijk flink op de huid. Alle ups en downs worden zonder opsmuk in beeld gebracht. Sympathie voor Slavik verdwijnt al snel als sneeuw voor de zon.

Hoogtepunt is de dans op Michael Buble's versie van Always on My Mind. Van de druk op de play-knop tot en met de dichtgaande deur en de verdwijning van Anna, en dat allemaal zonder woordenwisseling. Pijnlijke en hevig emotionele minuten die niet te scripten zijn.

Alleen voor deze scene al is deze documentaire een must see, en zeker niet alleen voor liefhebbers van dans.

avatar van anne J

anne J

De scène met de 'Always on my mind' rumba was zo intens... Ik kan me niet herinneren dat ik erbij ademhaalde. Ik had al eens de uitvoering ervan gezien en die vond ik prachtig; maar nu dan die trainingssessie ervan met al het voorafgaande in de docu en de voelbare emoties tijdens de training, wow. Muisstil.

Goede in elkaar gezette docu. De opbouw is perfect. En ze hebben slim bij sommige scènes bepaalde dingen juist weggeknipt of erin gelaten. Ik denk dat de docu ook interessant en onderhoudend zou zijn voor mensen die misschien zelf niet dansen of hebben gedanst. En dat zij deze docu ook zouden kunnen waarderen en ernaar zouden willen kijken. Ikzelf wilde hem al een tijdje zien; en hij beviel mij beter dan ik had verwacht. Veel herkenbare momenten bij wedstrijden of tijdens het trainen, ook al kijk je hier natuurlijk naar de wereldtop in Latin.

Hm, waarschijnlijk eentje die ik in het vervolg vast nog een keer zal gaan kijken.