El Señor Tormenta (1963)

Mexico
Actie / Misdaad

geregisseerd door Fernando Fernández en Alberto Mariscal
met Julio Aldama, Angélica María en Jaime Fernández

Een bende criminelen probeert te infiltreren in de wereld van het professionele worstelen. Omdat hier veel geld verdiend wordt, probeert men middels gokken en afpersen snel rijk te worden. Iedereen is bang voor de criminelen, met uitzondering van één man. Zijn bijnaam is 'De Storm' en hij zal niet eerder rusten voordat hij de criminele organisatie ontmanteld heeft.

Er bestaan er 2 van : Tormentafilms...dit is de eerste. Merkwaardig genoeg staat de protagonist hierboven niet eens vermeld, terwijl we toch weten dat dit Eric Del Castillo is als de eponieme topluchador met het mallotige, ovalen masker. Wat we echter niet weten is wat de geheime nevenactiviteit van deze held is....
Daar komen we later op in een verhaal dat net als de opvolger werd geschreven door "murcielago " Velazquez, zelf ex- luchador die tientallen van dit soort films uitschreef, doorgaans hetzelfde stramien volgend van corruptie en misdaad in en buiten de ring. Dit is geen uitzondering.
Tweede held van het verhaal is Aldama als Cesar, rijzende ster aan het luchafirmament over wie Tormenta zich ontfermt als een soort Mentor, ziet in deze knaap zijn opvolger.
Helaas gaat dat allemaal niet zo gemakkelijk, omdat zoals gebruikelijk de luchawereld in de ban is van boze machten. Hier vleesgeworden in Jaime Fernandez, een dirty manager en bookie, oftewel een matchfixer die luchadores die weigeren mee te werken aan zijn walgelijke plannetjes intimideert, mishandelt en desnoods vermoordt. Slechts 1 man heeft zich altijd kunnen onttrekken aan zijn funeste invloed : Tormenta natuurlijk.
Maar de beginnende Aldama lijkt een ideaal slachtoffer te zijn. Fernandez probeert het eerst nog via een femme fatale : Sonia Infante/ Patricia, die de held zal moeten corrumperen. Zo komen we vanzelf op het telenovela- aspect van de film dat tamelijk alomtegenwoordig is, met als hoofdlijn de langzaam opkomende romance tussen Cesar en Rosita.
Dat is allemaal boring, de film draait verder duidelijk om de luchasequenties die hier een derde van de speelduur vullen minstens. Dit is dan ook een film voor luchabuffs, niet voor luchacinemabuffs die meer geinteresseerd zijn in de absurde capriolen rondom de ring van de ons dierbare gemaskerde helden dan in hun prowess binnen de ring. We zien behalve reeds genoemden nog tig gekende figuren uit de gekendere Santo etc. films terug als de onvermijdelijke Frankenstein- hier de Boston strangler geheten- om maar de gekendste te noemen, ook degene die de laatste kamp tegen Aldama verzorgt.

Maar vooral een film voor devoot katholieken : we leren immers wat de ware identiteit van Tormenta is. Welnu: hij is....priester ! Hadden jullie niet gedacht hè ? En die lucha activiteiten ontplooide hij slechts om geld in te zamelen voor liefdadigheid .

Werd vervolgd met "Tormenta en el ring ", net als deze op DVD uitgebracht in Mexico, zonder subs.