El Cuaderno de Barro (2011)

1 stem

Spanje / Zwitserland
Documentaire

geregisseerd door Isaki Lacuesta
met Miquel Barceló, Josef Nadj en Alain Mahe

'Wie neemt er nou klei mee naar Mali?' vragen de bewoners van de Dogon-regio zich af, wanneer er een truck uit Spanje arriveert met maar liefst vier ton natte klei. Het is de benodigde grondstof voor een performance van de Spaanse kunstenaar Miquel Barceló en de Franse danser en choreograaf Josef Nadj. Paso doble heet de performance, die wordt uitgevoerd bovenaan de befaamde Klif van Bandiagara. Het is een choreografie voor twee heren in zwarte pakken die met knuppels en blote handen de klei te lijf gaan, zo een kunstwerk creërend dat uitstekend past bij de omgeving.