Der Letzte Mentsch (2014)

Duitsland / Zwitserland / Frankrijk

geregisseerd door Pierre-Henry Salfati
met Mario Adorf, Katharina Derr en Hannelore Elsner

De jonge vrouw Gül biedt de oude man Marcus spontaan haar hulp aan, wanneer hij iemand nodig heeft om hem met de auto naar zijn geboortestad Satu Mare in Hongarije te brengen. Daar hoopt hij een bewijs van zijn Joodse identiteit te vinden omdat hij begraven wil worden op een Joods kerkhof. Dit laatste werd hem geweigerd omdat hij zijn Joodse afstamming samen met de bewijzen van zijn 'Jood-zijn' al lang achter zich heeft gelaten. Hij is, als enige van zijn familie, een overlevende van het concentratiekamp Theresienstadt. Na de bevrijding keerde hij niet terug naar zijn oude leven en liet hij dit samen met zijn Joodse naam, Mena-Hem Teitelbaum, achter zich en trok naar Keulen. In de herfst van zijn leven bekruipt hem toch een verlangen om zijn oude identiteit terug te krijgen.