Chuen Lik Kau Saat (2015)

Alternatieve titel: Full Strike

Hongkong
Actie / Komedie

geregisseerd door Chi-kin Kwok en Henri Wong
met Ekin Cheng, Josie Ho en Ronald Cheng

Ng Kau Sau was ooit badmintonkampioen, maar omdat ze haar woede niet kon beheersen liep haar carrière op de klippen. Tien jaar later werkt ze als dienster in het restaurant van haar broer, tot ze op een avond een meteoriet ziet neerstorten. Ze wordt achterna gezeten door een vreemd wezen dat uit de meteoriet gekropen komt en voor ze het weet staat ze terug in haar oude badmintongebouw.

Shaolin Soccer met badminton.

Ook iets minder komisch en iets meer klassieke sportfilm, al is het wel érg dik aangezet allemaal en valt er links en rechts nog genoeg te lachen. Maar het is zeker geen Chow films zoals hij ze maakte in z'n hoogdagen.

Apart om Josie Ho nog eens een hoofdrol te zien spelen, Ekin Cheng is er eentje die met de jaren beter is geworden. Vind hem in z'n jeugdige rollen vaak niet al te best, maar in z'n latere films toch best goed te pruimen.

HK humor is niet echt subtiel, deze film doet er hier en daar nog een schepje bovenop. De matchen zelf zijn dan misschien net iets minder spectaculair dan gehoopt, maar het wordt allemaal best smakelijk in beeld gebracht en god zij dank kent het einde een klein twistje, zodat we niet door de hele "we winnen op het nippertje" dans moeten. Niet dat het einde niet melig is, daar ontsnapt de film uiteraard niet aan, maar ik heb ze al (veel) erger gezien.

Leuk en vlot tussendoortje dus. Dik aangezette HK humor is niet voor iedereen weggelegd, maar voor de fans zeker een kleine aanrader.