• 8.351.881 stemmen

Toussaint Louverture (2012)

Drama | 180 minuten (miniserie, 2 delen)

Genre: Drama

Speelduur: 180 minuten (miniserie, 2 delen)

Oorsprong: Frankrijk

Geregisseerd door: Philippe Niang

Met onder meer: Jimmy Jean-Louis, Aïssa Maïga en Arthur Jugnot

IMDb beoordeling: 7,2 (98)

Oorspronkelijke taal: Frans

Plot Toussaint Louverture

"Making of a revolution"

Toussaint keert zich tegen het Spaanse leger en sluit zich aan bij de Franse troepen. Op Saint-Domingue slaagt hij erin de Engelsen terug te dringen. Hij roept zichzelf uit tot gouverneur van Saint-Domingue. Om de lokale economie te herstarten neemt hij een controversiële beslissing: hij roept de werkers op om terug te keren naar de plantages...

image

avatar van Boneka

Boneka

• 1932 berichten

Wie ooit naar de Dominicaanse Republiek wil of daar al is geweest (zoals ik), zou deze film/serie ooit een keer gezien moeten hebben. Het geeft een goed beeld hoe dit eiland Hispaniola is ontstaan wat uiteindelijk De Dominicaanse Republiek is geworden en het door Toussiant Louverture verworven Haïti. Vandaar dat ze daar Frans spreken en in de Dom. Rep. Spaans.

De film die is opgedeeld uit 2 delen heeft veel plussen en minnen. Een grote plus is de vormgeving. Kostuums en locaties zijn werkelijk schitterend. En al helemaal op blu ray. Werkelijk een plaatje alsof je er bent. Maar de film mist de juiste snaar als het gaat om spanning. Dus geen mooie veldslagen en gevechten. Hier en daar zien we wel wat, maar het geheel bestaat vooral uit dialogen en dan is een 3 uur durende film toch wel een lange zit. Dan is het mooi dat je na 1,5 uur het eerste deel hebt gehad. Verder vond ik het geheel wel erg mooi neergezet. De pakken/kostuums waren smetteloos. Het is allemaal net even te dik aangezet. De werkelijkheid is beslist minder mooi geweest. Verder is de film hier en daar wat rommelig. Waar zitten we nu? Kaapstad of Saint Domingue. Nog een ander minpuntje is de ondertiteling. Wanneer er Spaans wordt gesproken, zien we de Franse ondertiteling dwars door de Ned. ondertiteling heen. Slordig!

Toch is het schouwspel erg mooi om te zien en heb ik me best kostelijk vermaakt. Spannend is hij niet historisch geeft het wel een aardig beeld anno 1800.