Spectres (2011)

België
Documentaire

geregisseerd door Sven Augustijnen
met Jacques Brassinne de La Buissière

In deze documentaire wordt Jacques Brassinne de La Buissière gevolgd, een nu 82-jarige Franstalige Belg die een hoge ambtenaar was toen in 1961 de Congolese eerste minister Patrice Lumumba werd vermoord. Brassinne heeft gedurende dertig jaar persoonlijk onderzoek gedaan naar de waarheid in deze moordzaak. Augustijnen laat met zijn ragfijne psychologische portret zien hoe de frictie tussen persoonlijke betrokkenheid en objectieve geschiedschrijving, tussen feit en fictie, waarheid en overtuiging, de schuldvraag die zich opdringt geheel vertroebelt.