Speaking Directly (1973)

1 stem

Documentaire

geregisseerd door Jon Jost

Speaking Directly is een essay-film die fungeert als een eigenzinnige State of the Nations speech, maar ditmaal niet voorgedragen door de president van Amerika. De film vertelt over de politieke en culturele situatie in Amerika, ten tijde van de Vietnamoorlog en het Watergate-schandaal en is tegelijkertijd een persoonlijk portret van Jon Jost zelf, die net uit de gevangenis is ontslagen nadat hij meer dan twee jaar vastzat voor dienstweigering.

avatar van danuz
Jost's debuut is direct de meest experimentele film die ik van hem zag (ik zag er slechts drie, dus hoeveel dat wil zeggen..). Een mooie mix tussen formalisme en intellectuele exploratie, waarin Jost opzoek gaat naar veel dingen (zichzelf, zijn relaties, Amerika, oorlog, het maken van een film). Het resultaat is een fragmentarisch, maar heel interessant document, met veel speelse montage, en een prachtige eindsequentie.