Lettre d'une Inconnue (2001)

Alternatieve titel: Letter from an Unknown Woman

1 stem

Frankrijk / Duitsland

geregisseerd door Jacques Deray
met Irène Jacob, Christopher Thompson en Joachim Bißmeier

Albert Rank (Christopher Thompson), een bekende schrijver, ontvangt een brief van een vrouw die hem al haar hele leven bemint, al vanaf de tijd dat ze kinderen én buren waren. Hij zegt geen flauw idee te hebben wie ze is. Maar klopt dat?

Jacques Deray, hij die ons destijds verwende met misdaadfilmpjes met Belmondo, Delon, Ventura, Trintignant... zette hier voor zijn laatste film, naar een novelle van Stefan Zweig, een film neer over Liefde met een grote L.
Eigenlijk een melodramatisch verhaal dat wel het voordeel heeft om niet voortdurend te treuren en waaraan alle romantici een behoorlijk genietbare, mogelijks gevoelige, brok cinema zullen beleven. Oversentimentaliteit is er gelukkig niet bij.
Filmisch zeker in orde en met goede vertolkingen. Vooral hoofdrolspeelster Irène Jacob weet passende emoties in haar act te leggen.