A Arca do Éden (2011)

Portugal / Brazilië / Italië
Documentaire

geregisseerd door Marcelo Felix
met Sybille Schmitz, Rose Hobart en de stem van Isabel Machado

Opgebouwd uit gevonden materiaal, echt en vals, is 'A Arca do Éden' een filmgedicht over herinnering en bewaren, dat een analogie trekt tussen het conserveren van film en van botanische soorten. Pogingen om verdwijnende plantensoorten te behouden en te beschrijven, worden geassocieerd met filmconservering en het gevecht tegen het verlies van herinneringen.

Reinbo
Erg mooi filmgedicht. De camera staat in een park, draait, zoemt in, verlegt de scherpte, sluit het diafragma, vergroot de sluitertijd, draait weer, zoemt uit, etc. Constant andere patronen, kleuren, verandering van licht. De natuur biedt een overdaad aan intrigerende visuals. Later zien we het verweerde craquelé van verweerde filmstrips en diverse plantensoorten, of schuivende sneeuwmassa's die verwaaien. Allemaal schitterende beelden. Het verhaal van een planeet, een reisend schip dat aan verweer is blootgesteld. Erg mooi.

Dikke 3,5*