Achterland - De Weg Terug naar Cuey Machar (2011)

Alternatieve titel: Hinterland - A Child Soldier's Road Back to South Sudan

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Albert Elings

Kon Kelei kwam 12 jaar geleden naar Nederland als gevluchte kindsoldaat uit Zuid-Soedan. En hij bleek een vechter: hij kreeg na een lange procedure asiel, ging studeren, hij werd acteur en samen met Marco Borsato woordvoerder van de organisatie War Child. Nu staat Kon op een kruispunt in zijn leven: gaat hij terug naar Zuid-Soedan om daar als jurist de nieuwe natie mee helpen op te bouwen? Of blijft hij in het westen, waar hij zich steeds meer thuis is gaan voelen?

Allereerst alle respect voor ex-kindsoldaat Kon Kelei en voor het werk wat War Child verricht.

Dan de documentaire zelf........ veel te vrijblijvend en veel te weinig regie naar mijn mening.
Alleen het laatste stuk vond ik interessant, vanaf het bezoeken van de familie in Sudan en het feest aldaar. Het eerste stuk vond ik vrijwel niet te volgen.
Misschien hadden ze even een voorstelrondje kunnen doen, want ik vond het ook al lastig om bv vader (?) en moeder (?) van elkaar te onderscheiden, dus ik had de eerste helft geen idee hoe alle (familie?) banden in elkaar zaten.

Er werd een handycam gebruikt met veel vlekken op de lens (gelukkig zijn daarmee maar enkele scenes gefilmd), de montage is warrig (wie zijn dit, waar zijn we precies en waar gaan we nu weer heen?), dit is de badkamer (who cares?), een puberjongen wordt minutenlang gekieteld door vrienden/kennissen (saaaai). En de voice over klinkt ook al niet enthousiast, zeg maar lethargisch.

Ok, misschien wat leuke plaatjes gezien en de eend die wild rondwentelde in een modderige greppel was ook erg leuk.