• 8.352.368 stemmen

El Secreto de Pancho Villa (1957)

Avontuur / Horror | 93 minuten
Nog geen stemmen

Genre: Avontuur / Horror

Alternatieve titel: The Secret of Pancho Villa

Oorsprong: Mexico

Geregisseerd door: Rafael Baledón

Met onder meer: Fernando Osés, Alicia Caro en Rodolfo Landa

IMDb beoordeling: 5,8 (15)

Oorspronkelijke taal: Spaans

Plot El Secreto de Pancho Villa

De Held Pancho Villa heeft het plan gevat om de door de revolutie gedupeerde slachtoffers een handje te helpen. Zo wil hij de kinderen van de gesneuvelden en de overgebleven arme familieleden financieel bijstaan. Hij wil dit doen door een schat te verdelen. Een bende bandieten maakt het fortuin echter buit.

avatar van pippo il buffone

pippo il buffone

Hun bestaan was reeds aangetoond : sombra vengadora films ten tijde van de Mexicaanse revolutie...zoals ik bij gelegenheid van ETDPV reeds zei slaat de synopsis daar op deze film, waaruit volgt dat het zich hier handelt om de verdeling van de teruggewonnen schat, of om preciezer te zijn : de locatie ervan is aan niemand gekend behalve Pancho zelf, die zijn dood voorvoelend een kaart in mekaar heeft geflanst van 5 delen die op zich waardeloos zijn en slechts aan mekaar geplakt de benodigde info bevatten.

Villa voorvoelt zijn eigen dood, die alras volgt in de gekende hinderlaag. Zoals we al vermoedden was de generaal niet onfeilbaar, en blijkt 1 van zijn erfgenamen een verrader te zijn, zo lijkt het...maar wie ? Dat gaat la sombra undercover eens uitvogelen.

Zelfde cast grotendeels en uiteraard crew als in de voorgaande film en met vergelijkbare structuur, al is deze vermakelijker. Dat komt vooral door het "horror "aspect waar u zich verder niet te veel van moet voorstellen, maar wel leuk was dat moeras des Doods ( pantano de las cadaveres ) , een soort open kerkhof in de swamps bewoond door behalve kadavers ook springlevende...opblaaskrokodillen. Helaas was er te weinig budget on hier meer mee te doen dan daadwerkelijk gebeurt, en is het in totaal nog geen kwartier in beeld. Bizar ook was dat pratende hoofd, dat we af en toe zien opduiken in spiegels en als orakel optreedt voor de bad guys. Voor de volledigheid ook nog een semi- zombie , maar dat bleek een nog levende opa te zijn...of niet ? Wat te weinig om dit een all out horror te noemen, zelfs bij vlagen.

Net als de voorganger voornamelijk een aaneenschakeling van kloppartijen, van het soort dat u ook kent uit de latere luchafilms. Trouwens, de ontknoping van dit alles is er 1 uit het gekende detectiveboekje. Net zoals de kunstgreep van de "valse " sombra niet meteen gaat voor de originaliteitsprijs.

Ook voor deze feuilletonverzameling geldt dat hij te weinig voor trash/ camp/ cheese/ bizarrerie buffs te bieden heeft, ondanks enkele merkwaardig te noemen invallen van het soort dat je slechts in Mexicaanse genrecinema aantreft.

Opbouwende laatste woorden : " de schat is heilig en behoort aan het volk " . Dat u het even weet.

Ik heb tot nu toe voor geen enkele sombra vengadorafilm fansubs kunnen vinden, wie meer weet : geef even een gil.