Antoki no Inochi (2011)

1 stem

Japan

geregisseerd door Takahisa Zeze
met Nana Eikura, Masaki Okada en Akira Emoto

Kyohei Nagashima is in zijn middelbareschooljaren veel gepest en heft veel benarde momenten gekend. Als schuchtere jong volwassene begint hij nu een baan bij een bedrijfje dat zich heeft gespecialiseerd in het uitruimen van de huizen van pas overleden mensen. Zijn collega wordt Yuki, die ook een traumatische gebeurtenis heeft meegemaakt in haar jeugd. De twee jongelingen vormen een band tijdens hun werkzaamheden en openen zich langzaam weer ten opzichte van de rest van de wereld.

Naar mijn smaak te zwaarmoedige film over twee jongvolwassenen, die beide psychisch getekend zijn door trauma’s uit het verleden. Je wordt er niet vrolijk van, zeker niet van een aantal ongemakkelijke scènes (motel, strand). Nana Eikura en Masaki Okada weten weliswaar de juiste snaar te raken, maar regisseur Takahisa Zeze stopt te veel neerslachtigheid in deze film. Ter compensatie zou een paar wat meer luchtige momenten welkom geweest zijn.