• 8.349.951 stemmen

Moby Dick (2011)

Avontuur / Drama | 196 minuten (miniserie, 2 delen)

Genre: Avontuur / Drama

Speelduur: 196 minuten (miniserie, 2 delen)

Oorsprong: Duitsland / Oostenrijk

Geregisseerd door: Mike Barker

Met onder meer: William Hurt, Ethan Hawke en Charlie Cox

Plot Moby Dick

De bemanning van het zeilschip Pequod moeten werken onder de gekke wil van de wrekende kapitein Ahab (William Hurt). Ahab wordt gedreven door een eindeloze haat jegens de mysterieuze witte walvis Moby Dick en is vastbesloten om hem te vangen.

stinissen (crew films & series)

Met afstand de beste verfilming van het bekende verhaal van Herman Melville over de walvis Moby Dick ik vond deze nog beter als het orgineel uit Moby Dick (1956) eigenlijk is dat deze maar deze is bijna nergens te zien laat staan kopen of huren Moby Dick (1930) de cast was meer dan goed vooral William Hurt als de gestoorde Captain Ahab en Ethan Hawke als Starbuck , de Mexicaanse acteur Raoul Trujillo heeft ook een prima indruk achtergelaten als Queequeg deze miniserie is echt een aanrader verder nog een kleine rol van Donald Sutherland als de Dominee.

avatar van cor1946

cor1946

Goed verfilmde versie met goed acteurs werk van William Hurt. Goede actie met het vangen van walvissen en Moby Dick.

avatar van Le Professionnel

Le Professionnel

Langdradige film waar totaal geen spanning in zit maar het meest schandalige is toch wel de vreselijke nep uitziende witte walvis schandalig dat in 2010 zulke slechte special effects gemaakt zijn.

avatar van Zinema

Zinema (crew films)

Witte walvis.

Aan de miniserie Moby Dick zullen weinig kijkers zich een buil vallen. Ook al is deze uitvoering misschien niet zo sterk als die uit 1956, heel erg veel scheelt het niet. William Hurt als de gestoorde kapitein doet in elk geval weinig onder voor Gregory Peck. Mocht er ooit een remake van Jaws komen, dan moet Hurt de rol van Robert Shaw uitvoeren. Zonder twijfel.

De gerenommeerde acteur domineert deze lang uitgesponnen versie, evenals zijn collega's Ethan Hawke en Charlie Cox. Deze laatste, die de kijker moet vertegenwoordigen, komt als 'held' niet geheel uit de verf. Hawke wel, die als de eerste stuurman continu het geweten bewaart van de kijker en tegenhanger wordt van de geobsedeerde kapitein Ahab.

Een avontuurlijke adaptatie van het beroemde verhaal over de witte walvis, die met name gedragen wordt door de zichtbaar plezier hebbende cast. De manier waarop een en ander in beeld wordt gebracht, inclusief de schokkerige camera aan dek, draagt bij aan het gevoel mee te varen op de schuit. Geen gekke bewerkstelliging van de makers.

De special effects zijn echter nogal wisselvallig en missen daarom wel eens impact, met uitzondering van een geheel over de top geschoten aanval van Moby Dick. Ook de verschillende verhaallijntjes worden niet allemaal even sterk uitgewerkt en sommige voelen een beetje afgeraffeld aan, waardoor soms een ietwat ontheemd gevoel ontstaat.

Al met al biedt de tweedelige serie voldoende vermaak om de dikke drie uur in een ruk uit te zitten. Sinds twee weken ligt de bluray in de winkel, in een mooie kartonnen doos gestopt, maar verder zonder enige extra's. Nu moet gezegd dat 196 minuten sowieso niet echt direct uitnodigen tot bonusmateriaal, maar het had wel gepast bij deze luxe uitziende uitgave.

Goed.

Met dank aan DFW voor het recensie-exemplaar.

Tarkus

Redelijk goede verfilming van het klassieke verhaal.

De cast is uitstekend, vooral William Hurt als de kapitein is opvallend goed.

Maar de special effects vallen toch een beetje tegen, al zijn de scènes met de walvis soms wel indrukwekkend.

En 3 uur is een beetje een té lange zit.

Heb ooit de versie uit 1956 gezien, en die was beter.

avatar van Djumbo

Djumbo

Knap.... maar waarom "zooooooooooooo" lang..... 1 uur minder was ideaal geweest.

Ik vind de oude versie van 1956 met Gregory Peck nog altijd een stuk beter, behalve de "special effects" natuurlijk

avatar van MovieMind

MovieMind

Dit is mijn derde Moby Dick verfilming die ik gezien heb die uit 1956 uit 1998 en deze laatste uit 2010

Deze laatste is visueel de mooiste verfilming naar mijn mening (maar dat mag ook wel uit 2010) maar inderdaad wat aan de (te)lange speelduur.

Mijn persoonlijke favoriet is nog steeds die uit 1956 met gregory peck.

Maar deze mag zeker in zijn kielzog varen

avatar van Decec

Decec

Een goede avontuur/drama film...

Prima verhaal...

Prima acteerwerk...

Bekende acteur William Hurt ...

Mooi HD (gelukkig wel) kwaliteit, soms af en toe geruis...

Prima camerawerk....

Prima geluid (geen Dolby Digital aanwezig)...