La Mala Verdad (2011)

Argentinië / Spanje

geregisseerd door Miguel Angel Rocca
met Alberto de Mendoza, Carlos Belloso en Analía Couceyro

De tien jaar oude Bárbara woont bij haar moeder Laura en haar opa Ernesto. Haar nogal rebelse gedrag, treurige aanblik en tekeningen wekken op school de aandacht van haar onderwijzeres en de pedagogisch psychologe Sara. Deze begint enkele gesprekssessies met Bárbara en ontdekt al snel de spanningen in haar familie en de vluchtpoging die ze onderneemt met haar kameraadje Matías. Maar ergens onder dit alles zit ook een donkere kant die Sara langzaam ontdekt.

Typisch Argentijnse film weer over verborgen familiegeheimen en tragedies, maar aangezien dit een film uit 2011 is en de heldin 10, en de film ook in het heden speelt, moet dat dus betekenen dat het familiegeheim geen verband kan houden met de dictatuur...toch ? Maar als dat zo is , blijven er maar weinig andere mogelijke gruwelen over...en dan valt het hele mysterie dat 90 minuten lang tergend langzaam wordt opgebouwd tamelijk in het water, al proberen de makers ons op het verkeerde been te zetten met een zij- intrige rondom papa die allang gestorven zou zijn, maar misschien toch niet..
Zo houdt je een soort tv-film thematiek achtige film over met als middelpunt broekpissertje Barbara-Guerrero, die de aandacht trekt van pedagoge Sara/Sola- best lekker ondanks die moedervlek, geheel rechts op de poster- en haar ook niet verkeerde onderwijzeres, en zo op het spoor komen van een gruwel die wij als kijkers allang en breed hebben doorzien.
De Mendoza is goed als Ernesto de autoritaire pater familias en Bach fetishist, Briski komt ook nog even langs als zijn broer/ideale oom, Couceyro is de lelijke moeder Laura en Belloso haar vriend, de droogstoppel Rodolfo.
Wel een goede score, met diegetisch Bach, maar helaas ook een kinderkoortje. Dat is echt een gruwel.