• 8.353.959 stemmen

Sin Maysar Fon Tok Ma Proi Proi (2012)

Drama / Mystery | 76 minuten

Genre: Drama / Mystery

Alternatieve titel: In April the Following Year, There Was a Fire

Oorsprong: Thailand

Geregisseerd door: Wichanon Somumjarn

Met onder meer: Uhten Sririwi, Jinnapat Ladarat, Saeree Pimpa

IMDb beoordeling: 6,1 (38)

Plot Sin Maysar Fon Tok Ma Proi Proi

Nuhm is een voorman in de bouw in Bangkok die ander werk moet zoeken. Aan de vooravond van het Thais Nieuwjaar keert hij terug naar zijn geboorteplaats in het noordoosten van Thailand (waar ook regisseur Wichanon Somumjarn is opgegroeid). Na de bruiloft van een schoolvriend zoekt Nuhm zijn vader op, maar het weerzien verloopt stroef. De ontmoeting met een jonge vrouw op wie hij vroeger verliefd was, maakt weer andere gevoelens los. Ze hebben het over de regels van Albert Camus voor een gelukkig leven, en hij bekent haar dat hij het liefste films zou maken. Intussen klinken uit de radio nieuwsberichten over rellen elders in het land.

avatar van beavis

beavis

zeer persoonlijke film waarin elementen van documentaire, zelf-portret en zelf-reflectie worden vermengt tot iets wat fictie zou kunnen zijn... maar blijft mij een beetje te veel in de meta-sferen hangen. Als film over film-maken in Thailand zeker leuk om een keer gezien te hebben en het ziet er sowieso niet lelijk uit, maar ik heb er gewoon niet zoveel mee

avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

Weer zo'n typische collage-film uit Thailand met een mix aan (liefdes)verhaal, non-fictie, dromen, herinneringen, gelummel, gehang, dagelijkse rituelen incl. brommerrijden. Wat wel wat nieuw is dat alles in extreme mate door elkaar heen verweven zit en soms schijnbaar zelfs tegelijkertijd in de film zit. Zelfs het maken van de film maakt onderdeel uit van de waaier van smaken en kleuren die Somumjarn ons biedt.

Nadat aanvankelijk onrust, apathie en vermoeidheid mij (in die volgorde) overvielen kwam in die laatste 20 minuten (grofweg vanaf de scene met het borstelen van het paard) toch de verwondering en betovering weer in grote mate opzetten (vergelijkbaar met Mundane History) en ging ik toch weer voor de bijl . De meeste Thaise regisseurs hebben niet de kwaliteiten van Apichatpong Weerasethakul, maar 't is wel duidelijk een Thaise signatuur die deze film met zich meedraagt. Wonderlijke cinema toch weer.

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 20375 berichten

Mochizuki Rokuro schreef:

Nadat aanvankelijk onrust, apathie en vermoeidheid mij (in die volgorde) overvielen kwam in die laatste 20 minuten (grofweg vanaf de scene met het borstelen van het paard) toch de verwondering en betovering weer in grote mate opzetten en ging ik toch weer voor de bijl .

Grappig ik had zo ongeveer precies hetzelfde. Ik blijf toch erg gevoelig voor de school die Weerasethakul min of meer veroorzaakt heeft. Vind het ontroerend en altijd een bepaalde intimiteit hebben waarvoor ik erg gevoelig ben. Dit is niet de beste Thaise film, maar wel weer een mooi nieuw gezicht in de Thaise cinema. De regisseusse van Mundane History produceerde trouwens.