Wyatt Earp's Revenge (2012)

Alternatieve titel: The First Ride of Wyatt Earp

Western / Drama

geregisseerd door Michael Feifer
met Val Kilmer, Shawn Roberts en Matt Dallas

Wyatt Earp wordt benaderd door een journalist voor een interview over hoe hij een beroemde sheriff werd. Earp verteld het verhaal over hoe hij een onbevreesde US Marshall werd. Als 27-jarige komt Wyatt Earp erachter dat zijn eerste vriendin Dora Hand is vermoord. Samen met zijn vriend Doc Holliday, Bat Masterson, Charlie Bassett en Bill Tilghman gaat hij op jacht naar de dader...

Trailer (IMDb)

Vanaf 9 mei te koop op DVD (Sony)

avatar van Brix
Oh, oh,...Val Kilmer is lid van een amateur western re-enactors clubje geworden

Dat ziet er weer uit als de gemiddelde western die de laatste jaren als onkruid opkomen.
Ik kijk er niet naar uit, in ieder geval.

avatar van Thorak
Opzich vind ik qua acteerwerk de trailer er nog zo rot niet uit zien, maar de hele sfeer geeft me niet echt een western gevoel.

Opmerkelijk verschil tussen de IMDB ratings en hier qua gemiddelde, meestal is het eerder andersom.

avatar van Brix
Maar kijk ook eens naar het aantal stemmen >
IMDb > 246
MM > 4

avatar van madmax1
Ik heb hem binnen durf nog niet te kijken.

avatar van madmax1
Gezien en mijn hele middag verpest.
Meeste in flashbacks en nogmaals flashbacks.
Die Val-Kilmer heeft ze verdient met zo nu en dan wat waargebeurde verhalen te vertellen,waar geen reet van klopt,gelukkig hebben ze een stand in gebruikt, want hij zelf moeten ze met een hijskraan op het paard tillen
Ik heb me weer laten verlijden, belabberde western van de eerste order

@madmax1 :

Ik had niet beter verwacht., maar wel gehoopt
Deze sla ik maar over, er zijn meer dan genoeg betere westerns om mijn tijd aan te besteden.
Dank voor de waarschuwing.

jammer, ik hoopte nog eens een goede western te zien. Daar deze op een waargebeurd
verhaal gebaseerd is, krijgt de film van mij nog een paar punten

avatar van brave71
er zaten wel een paar goeie momenten in, waardonder de aftiteling

acteerprestaties waren af en toe nog redelijk.
vuurgevechten waren matig tot slecht, ook de geluiden,
alles bij elkaar niet de moeite waard om te kijken

avatar van madmax2011
als er een film is waar val kilmer in mee doet kijk ik die zowiezo niet wat maak die de laatste tijd slechte films

Vreselijk slechte film... Dom verhaaltje, domme karakters

avatar van Pazmaster
Leuke film hoor, ik heb me prima vermaakt. Het verhaal is niet heel bijzonder maar ook niet slecht. Het acteren was ook redelijk. Alleen die plaksnor van Val Kilmer kon echt niet. Beetje TE fake. Voor de rest een prima filmpje. Kijkt lekker weg. 3 sterren van mij

avatar van Thorak
Het mag dan wel geen meesterwerkje zijn, maar zó slecht is deze film ook echt weer niet hoor!
Ja, de plaksnor van Val Kilmer ziet er té fake uit en is best storend, maar gelukkig zijn de scènes met hem minimaal. De scènes met de jongere Wyatt zijn best goed te doen. De gene die Bat Masterson speelt doet het wel het beste.
Al met al best een 3.0* waard.

avatar van Drifter
Inderdaad, drie sterren. Film is prima te kijken, net wat anders dan de standaard western.

avatar van XanderJ
OMG! WhatthaFok is er met Val Kilmer gebeurd????
Ik denk aan; "Kiss, kiss, bang, bang. Heat. Top gun"

avatar van Barry83
Het verhaal is het probleem niet, alleen de vuurgevechten en acteerprestaties zijn ver beneden niveau. Alleen omgeving en landschap is nog beetje fraai om te zien.

avatar van henkula
Val Kilmer met nepsnor, ik geef niet graag een halve punt weg. Maar dit keer met genoegen.
Eigenlijk voor het hele oeuvre van deze regisseur

Frentzer
2009 schreef:
Vreselijk slechte film... Dom verhaaltje, domme karakters

Het is geen dom verhaaltje, het is grotendeels gebaseerd op waarheden.

Ik heb de film afgelopen weekend gekeken en ben er erg enthousiast over, verrassende rol van Val Kilmer. Mooier had het misschien geweest als Kevin Kostner 'm had gespeeld.

Niettemin geef ik de film een dikke 5!

@Frentzer

Ongeloof waardig

avatar van Thorak
Net als jouw eigen bericht en stem.

avatar van pako
Zeer makkelijke rol voor Kilmer maar goed bij elkaar gepraat.
De film is helemaal niet zo slecht voor een hedendaagse western.
Westerns hebben over algemeen een trage voortgang en daarbij was het acteren wel redelijk.
Sommige geven echt commentaar dat nergens op slaat.

avatar van nadrin
Flauw prulleverhaal.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
De figuur van Wyatt Earp was al meerdere keren de basis voor een western: My darling Clementine, Gunfight at the O.K. Corall, Tombstone en Wyatt Earp zijn er alvast enkele... Acteurs als John Ford, Kurt Russell, Burt Lancaster en Kevin Costner namen de rol op zich. Om nog maar te zwijgen van de vele tv-series of films waar hij een bijrol in speelde. Ik kan wel volgen in het idee dat anno 2012 je opnieuw het leven van Earp verfilmt, maar dan met een andere invalshoek.

Wyatt Earp's Revenge is eigenlijk al gedoemd van bij het begin. Val Kilmer als de oude Earp is een grote miscast (hij speelde trouwens al eerder Earp's collega Doc Holiday in de film Tombstone uit 1993) en ook regisseur (die vooral kerstfilms en B-horrors maakt blijkbaar) heeft geen kaas gegeten van een western. Het resultaat is een wat saaie en eigenlijk zelfs overbodige verfilming geworden van de bekende marshal. Jammer, want Earp is altijd een veel besproken figuur geweest. En ik had na de vele geromantiseerde versies ook wel eens een andere kant van hem gezien.

Wie een film over Earp wil zien, kan beter de films opzoeken die ik eerder vernoemde. Wie een goeie western wil zien, kan ook beter andere titels opzoeken. Niet bepaald een aanrader dus.

Ik heb de film aangeschaft in de uitverkoopbak. Dus vooraf niet al te hoge verwachtingen van deze, tot dan toe, voor mij nog onbekende Wyatt Earp-film. Acteerprestaties zijn matig. De meest beklemmende scenes zijn die wanneer de slechterik Spike Kenedy te gast is bij een sympathiek gezin. Je weet dat het misgaat, maar de vraag is wanneer. De historische feiten worden nauwgezet gevolgd en dat verdient één ster. Het landschap, het decor en vooruit...het acteren van Shawn Roberts als de jonge Wyatt Earp verdient een tweede ster. Val Kilmer heeft zichtbaar geen trek gehad in deze klus. Prima film voor een regenachtige zondagmiddag.

avatar van mr rumson
Films over Wyatt Earp zijn er al veel gemaakt.
Echter zijn het meestal westerns waarin je Earp ziet rond de tijd dat hij in Tombstone was.
Dit verhaal gaat over voor die tijd in Tombstone hierin leert Earp dan ook voor het eerst Doc Holliday kennen.
Maar er zijn nog meer bekende namen te zien ; Bill" Tilghman,Bat Masterson ,Charlie Bassett .
Dit drietal zit samen met Earp achter Spike Kenedy aan die verdacht word op de moord van Dora Hand.
Het verhaaltje is zoals wel vaker bij westerns eenvoudig maar dit maakt het weer wat interessanter omdat het waar gebeurd is.
De film zelf zou je kunnen vergelijken met een b western uit de jaren vijftig.
Want ook dit is een lowbudget western de vuurgevechten zijn vergelijkbaar met die uit de jaren vijftig.
Verwacht dan ook geen over de top vuurgevechten zoals we die de laatste jaren wel eens voorbij zien komen zoals b.v. Django unchained.
Maar waar vele b westerns nog een hoog niveau halen is dit bij deze film helaas niet het geval.
De film ziet er niet slecht uit zo is de omgeving mooi met vele groene heuvel landschapen.
Al was het voor mij allemaal wel erg groen aangezien het verhaal rond de Mexicaanse grens afspeelt.
Dan verwacht ik toch een andere omgeving.
De achtergrond muziek was zeker niet verkeerd evenals de acteurs die ik zeker niet slecht vond maar ook weer niet heel goed.
Ondanks dat het dan allemaal waar gebeurd mag zijn kan deze western mij niet echt boeien.
Wel zit er nog een aardig stuk in wanneer Spike Kenedy bij een gezin aankomt daar loopt even de spanning omhoog.
Val Kilmer die had niet zoveel te doen als de oude Earp die rustig zijn verhaal vertelt aan een schrijver.
Voor mij 2 sterren voor deze western dit komt mede doordat het niet echt ergens boeiend werd .
Maar vooral ook al zit je naar een western te kijken het kon mij niet verhelpen of ik naar een paar mannen keek die op hun vrije zondag cowboytje aan het spelen zijn .
Waar dit precies aan ligt daar kan ik de vinger ook niet op leggen .

avatar van Brix
Tegen mijn eerdere voornemen in , om deze film links te laten liggen, toch bekeken vannacht.
Op een Nederlandse TV zender nog wel (waarom zenden die geen betere westerns uit eigenlijk?)

Wat ik hier vooral zie is dat er een regisseur aan het werk is geweest die nul komma nul gevoel voor westerns heeft.
Heel slecht is ook het camerawerk bij de schietpartijen, knullig is een nog passendere benaming.

Da aankleding van de acteurs en actrices varieert van "in orde" tot fout.
De muziek vind ik gewoon slecht.
Het acteerwerk van de meesten kon ermee door, maar met deze regisseur viel er geen eer te behalen.

Val Kilmer als Earp is een dikke miscasting, letterlijk.

Het echte westerngevoel heb ik nergens gedurende het bekijken van deze productie ervaren.
Dat zat wel steevast in alle B-westerns van vroeger, hoe matig sommige daarvan dan ook geweest mogen zijn.

avatar van Decec
Een goede drama/western film...
Goed verhaal...
Een waargebeurd verhaal...
Redelijk acteerwerk, vanwege slechte schietwerk...
Goed beeld, geen HD aanwezig...
Prima achtergrond geluid/muziek
met Dolby Digital...
Wel heerlijk western, maar geen top.
Zonder...

Matige western, met Val Kilmer in een bijrol als verteller van het verhaal.
Heb al spannender westerns gezien dan deze, en bovendien is het acteren in deze film fel ondermaats.

avatar van Sergio Leone
Belachelijk slecht.

Absolute afrader, deze western die in de verste verte niet op een western lijkt. Veel te gelikt en slecht in de opbouw. Het tijdsbeeld en de personages die erin voorkomen komen absoluut niet uit de verf in dit gedrocht.

avatar van Grindhouse62
Brix schreef:

Da aankleding van de acteurs en actrices varieert van "in orde" tot fout.
De muziek vind ik gewoon slecht.

Val Kilmer als Earp is een dikke miscasting, letterlijk.

Het was of ze schoten met klapperpistooltjes en sommigen reden paard als een houten klaas. Arme paarden. Ook de vuistgevechten 1 op 1 waren allerbelabberst. Wat een flut film. Van dit soort films zijn de uitzendrechten goedkoper, Brix. Vandaar dat ze dit soort troep uitzenden. Hier jagen ze mooi hun kijkers mee weg. van mij 0.5