They Call It Myanmar: Lifting the Curtain (2011)

1 stem

Documentaire
70 minuten / 90 minuten (IDFA)

geregisseerd door Robert H. Lieberman
met Aung San Suu Kyi

Een zeldzaam kijkje achter de schermen van het op een na meest geïsoleerde land ter wereld: Birma - of Myanmar, zoals de militaire junta het land in 1989 herdoopte. Gedurende een periode van twee jaar maakte schrijver en filmmaker Robert H. Lieberman clandestiene opnamen van het dagelijkse leven van gewone burgers, een leven dat wordt bepaald door voedselschaarste, stroomuitval en een gebrek aan medische zorg en onderwijs. In dit land van ontelbare gouden pagodes, dat nog niet zo lang geleden bekendstond als de 'rijstkom van Azië', heerst schrijnende armoede, waardoor bijvoorbeeld kinderarbeid en -handel wijdverbreid zijn. In een bijzonder interview spreekt oppositieleider Aung San Suu Kyi over de recente geschiedenis van Birma en de jarenlange periodes van huisarrest die zij als gevolg van haar politieke activiteiten moest uitzitten. Een portret van een land waarin schoonheid en verval, angst en moed dicht naast elkaar staan.