Five Star Existence (2011)

Alternatieve titels: Den Trådlösa Världen | Virtuaalinen Vapaus

Finland / Zweden
Documentaire

geregisseerd door Sonja Lindén

Verrijkt technologie ons leven of perkt het onze vrijheid juist in? Dat is de vraag die Lindén aan de kaak stelt in haar film. Verschillende aspecten van de moderne informatiemaatschappij worden belicht en ter discussie gesteld. Sceptici worden naast voorstanders geplaatst zonder daar conclusies of oordelen aan te verbinden. De titel verwijst naar Songdo Ciy in Zuid-Korea, waar wordt gewerkt aan een "vijfsterrenbestaan" waarin je vanuit de metro je thermostaat kunt bijstellen en kinderen weer vrij op straat kunnen spelen; er hangen namelijk overal camera's die hen in de gaten houden.